Dobra
Wiadukt Kolei Transwersalnej

Jest to drugi, co do wielkości most na linii Chabówka-Nowy Sącz. Jego długość wynosi 143 m, a wysokość 28 m. Biegnie po łuku wygiętym w górę doliny potoku. Dzięki temu z wdziękiem wkomponowuje się w beskidzki krajobraz.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Wiktor Głowacki
Dobra. Wiadukt Kolei Transwersalnej
Przepiękna trasa i liczne zabytki techniki stanowią nie lada atrakcję turystyczną. Mimo to linii tej wciąż grozi likwidacja.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W listopadzie 2013 natrafiłem w miejscowości Dobra koło Limanowej na wiadukt kolejowy na trasie linii Nr 104 Chabówka-Nowy Sącz. Dziwne, ale ta monumentalna budowla nie figuruje ani w rejestrze, ani w ewidencji zabytków.

Jest to drugi, co do wielkości most na tej linii (największy jest most na Dunajcu). Jego długość wynosi 143 m, a wysokość 28 m. Jest to nieco mniej niż słynne wiadukty w Stańczykach na Suwalszczyźnie o wysokości 36,5 m, ale za to wiadukt w Dobrej biegnie po łuku wygiętym w górę doliny potoku. Dzięki temu z wdziękiem wkomponowuje się w beskidzki krajobraz.

Zabytek techniki

W pierwotnej wersji wiadukt w Dobrej powstał wraz z całą linią Chabówka-Nowy Sącz w latach 1882-1884. Linia ta stanowiła jedynie 77-kilometrowy odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej biegnącej równoleżnikowo po północnej stronie Karpat. Łączna długość kolei razem z wcześniej istniejącymi odcinkami wyniosła 768 km. Projektantem wiaduktu w Dobrej był inż. Stanisław Rawicz-Kosiński, który zasłynął później, jako budowniczy linii kolejowych w Karpatach Wschodnich, w tym słynnego mostu w Jaremczu o rozpiętości łuku 65 m. Niestety, podczas wojny ten pierwszy wiadukt w Dobrej został zniszczony w 1945 roku. Odbudowano go po wojnie, przy czym po pierwotnej budowli pozostał filar stojący dziś obok, po północnej stronie torów.

Czy kolej wróci na tory

Z przykrością przyszło mi stwierdzić, że dziś ten odbudowany wiadukt niszczeje. Płyty po obu stronach torów wyglądały na tak zdezelowane, że nie odważyłem się na wiadukt wejść. Dolina pod wiaduktem zarasta drzewami, tak, że trudno wiadukt w całości sfotografować. Cóż, dzieli on losy całej linii Chabówka-Nowy Sącz, która czasy świetności ma dawno za sobą. Utraciła swoje znaczenie gospodarcze. Przepiękna trasa i liczne zabytki techniki stanowią nie lada atrakcję turystyczną. Mimo to linii tej wciąż grozi likwidacja. Zabytkowa kolej posiada grono zagorzałych miłośników, jej przyszłość jest obecnie przedmiotem projektów, obrad i dyskusji. Dotychczas raz do roku przejeżdżał tędy parowy pociąg retro ze skansenu kolejowego w Chabówce. Ostatnio widziano go w maju 2013 roku. Czy pojawi się ponownie?

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 9 grudnia 2013; Aktualizacja 29 listopada 2019;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!