Sochaczew
Wspomnienia po kolejkach

Ogromny zbiór najróżniejszych pojazdów wąskotorowych stoi wokół dawnej stacji kolejowej. Na tej ekspozycji zgromadzono najbogatszą w Europie kolekcję pojazdów o rozstawie szyn od 650 do 1000 mm.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Andrzej Węgrowicz
Sochaczew. Wspomnienia po kolejkach
Do najciekawszych eksponatów należą tzw. bryka Piłsudskiego, wagon kolei konnej z Mrozów, drezyna z karoserią samochodu "Warszawa", platformy do przewozu amunicji, salonka wojskowa, oraz najstarsze w Polsce parowozy kolei wąskotorowych.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Kolejki wąskotorowe gęstą siatką znaczyły kiedyś kraj. Najwięcej było ich na przemysłowym Śląsku, ale docierały nawet do dalekich zakątków puszczy białowieskiej i przeciskały się między bieszczadzkimi szczytami. Dziś stoją bezczynnie w muzeach. 

Ogromny zbiór najróżniejszych pojazdów wąskotorowych stoi wokół dawnej stacji w Sochaczewie pod Warszawą. Na tej ekspozycji, która jest oddziałem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, zgromadzono najbogatszy w Europie zbiór pojazdów wąskotorowych o rozstawie szyn od 650 do 1000 mm. Do najciekawszych eksponatów należą tzw. bryka Piłsudskiego, wagon kolei konnej z Mrozów, drezyna z karoserią samochodu „Warszawa”, platformy do przewozu amunicji, salonka wojskowa, oraz najstarsze w Polsce parowozy kolei wąskotorowych (m.in. Krauss z 1896 roku).

Ciekawe jest oryginalne pomieszczenie dyżurnego ruchu wyposażone w dawne urządzenia. W dwu salkach zobaczymy wystawy opowiadające o historii kolejek wąskotorowych w Polsce, a o historii kolejki sochaczewskiej w szczególności. Są tu  fotografie, mundury kolejarzy, bilety, pieczątki, modele pociągów i inne ciekawe drobiazgi.

Od czerwca do października w każdą sobotę  można się wybrać z muzeum na 18-kilometrową przejażdżkę do Wilcz Tułowskich ze spacerem z przewodnikiem po Puszczy Kampinoskiej i ogniskiem w Osadzie Puszczańskiej nad kanałem Łasica. Powrót zabytkowym składem do Sochaczewa.

Warto wiedzieć

Wąskotorowa kolej Sochaczewska została zbudowana w 1922 roku. Trasa miała około 33 km i łączyła Sochaczew z Piaskami Królewskimi (tu ładowano drewno pozyskiwane w puszczy kampinoskiej) i z Wyszogrodem (stacja była na lewym brzegu Wisły, inaczej niż miasto). Po drodze było 16 stacji i przystanków. Główną stacja był Sochaczew Wąsk. (teraz Sochaczew Muzeum). Linię zamknięto 30 listopada 1984 roku o godzinie 15:35. Godzinę tę wskazują wszystkie zegary w muzeum.

Poczytaj więcej o okolicy:

Komentarze: 2

    Halina, 29 listopada 2010 @ 20:33

    Sochaczewski skansen kolei wąskotorowej wzbogaca swoje zbiory parowozami ze skansenu w Gryficach. Miłosnicy kolejek w zachodniopomorskim są tym zdegustowani. Ja również

    wędrowiec, 3 grudnia 2010 @ 22:33

    To znaczy co? Zabierają do warszawki?

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij