Małopolska
Już 130 lat istnieje Kolej Transwersalna
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Po siódme: koło zamachowe
Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej uważa, że dawna Galicyjska Kolei Transwersalna:
* może stać się kołem zamachowym lokalnej gospodarki w terenach o bardzo wysokim bezrobociu,
* może zostać atrakcją turystyczną na skalę polską i europejską.
Naszym celem jest stworzenie zespołu produktów turystycznych, którego osią jest linia kolejowa Chabówka-Nowy Sącz ze skansenem kolejowym, a integralną częścią dziesiątki istniejących już i zainspirowanych lokalnych przedsięwzięć turystycznych, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego tego regionu.
Po ósme: więcej pary w koła
Dlatego Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej chce:
* rozpropagować jeden z najcenniejszych zabytków techniki w środkowej Europie,
* przypomnieć o najcenniejszym polskim skansenie kolejowym w Chabówce,
* promować walory miejscowości leżących przy torach GKT,
* przypominać o wielkiej roli tzw. przemysłu czasu wolnego w tworzeniu lokalnej gospodarki,
* inspirować przedsiębiorców i miejscowe społeczności,
* przypomnieć o wielkich tradycjach kolei, budować prestiż kolei i kolejarzy.
Po dziewiąte: światło w tunelu
Budowa nowej linii Podłęże-Szczyrzyc oraz modernizacja trasy Chabówka-Nowy Sącz znalazły się na liście zatwierdzonego przez Unię Europejską kontraktu terytorialnego dla Województwa Małopolskiego. Inwestycje te, to wielka szansa dla zachowania i rozwoju Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Liczymy, że da to nowy impuls do działań promocyjnych oraz powstania nowego produktu turystycznego z wykorzystaniem Skansenu kolejowego w Chabówce.
Po dziesiąte: jedź z Lokomotywą
Były czasy, kiedy przez stacje kolejowe w sercu Beskidu Wyspowego przejeżdżały pociągi wiozące arcyksiążąt, namiestników i polskich spiskowców marzących o wolnej Polsce. Były czasy, kiedy decydowały się tu losy światowych wojen. Były chwile, gdy z okien pędzących pociągów rajdowych wychylały się głowy elity II Rzeczpospolitej, kiedy na torach pojawiały się supernowoczesne pociągi. Były takie, kiedy mknęły tu ekspresy. Były takie, kiedy na peronie stał Steven Spielberg patrząc na krajobrazy Beskidu Wyspowego. A potem przyszła cisza? Ale nie musi tak być. Wielkie dni małych stacji i wielkich lokomotyw jeszcze nadejdą.
Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej wciąż jedzie. Za nami zmagania o utrzymanie linii Chabówka-Nowy Sącz, za nami przypomnienie o tych wspaniałych miejscach i dzielnych lokomotywach wspinających się po górskich stromiznach. Chcemy nie tylko utrzymania tego wyjątkowego szlaku kolejowego, ale uczynienia z niego wielkiej atrakcji turystycznej i lokomotywy lokalnego rozwoju. Chcemy tu widzieć parowozy i miejsce słynące nimi w całej Europie, a może świecie. Chcemy, aby przyjeżdżało je oglądać setki tysięcy turystów. Chcemy przypomnieć najlepsze polskie tradycje kolejowe ? śmiałe pomysły, myśl techniczną, prestiż i etos. A więc więcej pary w koła!







Apel do władz PKP Polskie Linie Kolejowe SA!
Linia nr 104 Chabówka-Nowy Sącz musi istnieć i żyć!
PKP Polskie Linie Kolejowe SA po raz drugi w ostatnich latach zapowiedziały zamknięcie linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Tym razem powodem do zamknięcia ma być brak 2 mln zł na utrzymanie torowiska. Czy faktycznie tych pieniędzy nie można znaleźć w miliardowych budżetach spółek PKP i funduszach rządowych? Dlaczego każdą dyskusję o istnieniu linii kolejowych musimy zaczynać od społecznego szantażu i decyzji o zamknięciu połączenia? Czy nie jest to symboliczne, że dzieje się to w 130. rocznicę powstania Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Dlaczego Linia nr 104 Chabówka ? Nowy Sącz musi istnieć i żyć ?!
1/ Dlatego, że jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 roku Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
2/ Dlatego, że jest żywą historią zapisaną w przebiegu torowisk, stacji kolejowych, obiektów inżynieryjnych.
3/ Dlatego, że na decyzji o jej budowie widnieje podpis Juliana Dunajewskiego, syna urzędnika Starostwa w Nowym Sączu, Rektora UJ, Prezydenta Krakowa i Ministra Skarbu Austrii, jednego z najwybitniejszych ekonomistów swoich czasów.
4/ Dlatego, że jest to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską.
5/ Dlatego, że jest zapleczem dla najbogatszego polskiego skansenu kolejowego w Chabówce.
6/ Dlatego, że jest miejscem pełnym dynamiki, które może zmienić sytuację gospodarczą terenów o jednej z największych w Polsce skali bezrobocia.
7/ Dlatego, że wciąż jest potencjalnym szlakiem komunikacji pasażerskiej i kolejowej, szlakiem o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy-Sącz – Tarnów.
Mamy nadzieję, że rozumieją to sami kolejarze, bo jeżeli nie, znaczy to, że słowo „służba” nie dotyczy już ich zawodu. I mamy nadzieję, że są oni tak samo zaniepokojeni perspektywą zamknięcia trasy.
Dlatego apelujemy do władz PKP PLK SA o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.
To nie jest apel o utrzymanie jednej linii kolejowej. To jest apel o sens, logikę i działania na rzecz wspólnego dobra!
Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej
Forum Gmin Beskidu Wyspowego
dnia 23 września 2015 roku.