Szczecin
Barokowa perełka na osiedlu Stołczyn
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W dobie reformacji i kasaty klasztorów mnisi majątek wszedł w skład domeny książąt pomorskich. Zasadnicze zmiany w bryle i wnętrzu wprowadzone zostały w latach 20. XVIII w. zaznaczone datą Anno Domini 1725 nad gotyckim portalem zachodnim kościoła. W tym czasie do korpusu nawy dobudowano transept, przemurowano okna, a cała gotycka, ceglana bryła została otynkowana na biało. Wieża została podwyższona o dwie drewniane kondygnacje, zwieńczone barokowym hełmem i sygnaturką (obecny kształt wieży pochodzi sprzed 1945 r. nadany jej po pożarze w 1920 r.). Kościół taki, jakim go dzisiaj widzimy, w latach 70. i 80. ubiegłego wieku poddany został pracom konserwatorskim: po zbiciu tynku z dolnej części wieży odzyskany został zachodni, gotycki portal wejściowy, zregotyzowany został szczyt wschodni kościoła, odsłonięte kamienne przyziemia i blendy, okna wschodniej ściany wypełniły się witrażami ufundowanymi przez wiernych ze Stołczyna, od strony północnej dobudowana została zakrystia. Wnętrze, w którym zachowane zostały empory, prace konserwatorskie objęły głównie barokowy ołtarz i ambonę; cenne, bogate, pełne harmonii i subtelności wykonane zostały dla kościoła ? wiejskiego. Ołtarz z 1727 r. ma wszystkie oryginalne elementy: obrazy ilustrujące określoną w Ewangelii ideę wiary ? Ostatnia Wieczerza w predelli, Ukrzyżowanie, Zdjęcie z krzyża i Złożenie do grobu. Centralne przedstawienie Ukrzyżowania uwypuklają pełnoplastyczne, duże figury Mojżesza i Jana Chrzciciela. W otoczeniu wyższych scen umieszczone zostały rzeźby finezyjnie gestykulujących aniołów i putt dmących w trąbki. Całą nastawę otaczają złote liście akantu. Przez lata, po 1945 r., w centrum ołtarza eksponowana była XIX-wieczna figura Matki Boskiej. Ale nowi wierni nie zdemontowali Ukrzyżowania ? jak to się działo w wielu innych protestanckich kościołach Pomorza, tylko go zasłonili. Obecnie ta figurka ustawiona jest obok ołtarza, w narożniku prezbiterium. Pochodząca również z lat 20. XVIII w. barokowa ambona nie odbiega charakterem od wystroju. Jej czasza osadzona jest na rzeźbie anioła, któremu ? jak się wydaje ? czegoś brakuje w dłoniach. Kosz w niewyszukany sposób ozdobiony jest figurami apostołów i malowidłami o symbolicznych treściach. Z dawnych drzwiczek ambony pochodzą trzy niewielkie figurki apostołów umieszczone na balustradzie empory organowej.
Martenowskie piece
Spod kościoła krętą ulicą Kościelną, mierzoną długością dwóch przystanków autobusowych, schodzi się stromo do ulicy Nad Odrą. Zatrzymując się w połowie drogi, jeszcze w pierwszym dziesięcioleciu XXI w. można było spojrzeć w dół na wznoszące się dwie ?gotyckie? wieże pieców martenowskich huty żelaza, jednego z symboli północnej dzielnicy Szczecina. Wybudowana w latach 1896-97 przez śląskiego magnata przemysłowego Guido von Donnersmarck zu Neudeck, pracowała równo 100 lat. Kratzwick, Huta Szczecin ? to była huta, koksownia, cementownia i cegielnia. Mieszkańcy okolicznych wiosek z rolników, sadowników czy rybaków stali się robotnikami w przemyśle.
Dodaj komentarz