Warszawa
Czas świętowania w muzeum

Stare zasoby ale odnowione, wytrzepane z kurzu (takie przynajmniej sprawiają wrażenie), ustawione w jasnych i pogodnych ekspozycjach z multimedialnymi elementami, robią zupełnie inne wrażenie. Po prostu – chce się oglądać.
fot: Małgorzata Raczkowska
Warszawa. Czas świętowania w muzeum
Największa część wystawy: ogromny zbiór strojów ludowych z całej Polski. Dwie setki manekinów przyodziano w odświętne stroje, miedzy nimi postaci przyodziane w obrzędowe przebrania.
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
  • Warszawa. Czas świętowania w muzeum
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W  1979 roku wytropiła je tam dr Grażyna Władysława Dąbrowska, etnograf specjalizująca się w badaniach nad polskim tańcem ludowym. Za jej staraniem ilustrujące polskie (i ościenne ? słowackie, czeskie) tańce figury trafiły w 1991 roku  do Polski i? spoczęły w magazynach Muzeum Etnograficznego.  Dopiero w 2008 roku zapadła decyzja o konserwacji kilku wybranych makiet, w latach 2009-2011 podjęto systematyczne prace nad udostępnieniem całego zbioru.

Przez kuczkę do synagogi

Niewielka salka ilustruje żydowskie świętowanie. Centrum tej części wystawy zajmuje makieta drewnianej, nieistniejącej synagogi w Gąbinie wykonana przez krakowskiego rzeźbiarza Wojciecha Wasilewskiego.  Na wprost wejścia zamarkowano aron ha kodesz ? wnękę na Torę, po bokach gabloty z eksponatami ? spotkałam się ze stwierdzeniem, że oryginalnych przedmiotów jest tu więcej, niż w całym słynnym muzeum Żydów Polin.  Lecz najciekawszym pomysłem jest aranżacja wejścia. Do poświęconemu kulturze Żydów pomieszczenia wchodzi się przez kuczkę. Autentyczną, drewniana konstrukcję, pochodząca z Szydłowca. Na co dzień, przez cały rok pełniła rolę przydomowego ganku. W czas święta Sukkot (Święta Szałasów /Namiotów, nazwane też Kuczki) ? podczas którego pobożni Żydzi powinni spać poza domem, pod gołym niebem, podnoszono jej dach stwarzając możliwość dopełnienia religijnego obowiązku.

Na ludowo przez Polskę

Wreszcie największa część wystawy: ogromny zbiór strojów ludowych z całej Polski.  Dwie setki manekinów przyodziano w odświętne stroje, miedzy nimi postaci przyodziane w obrzędowe  przebrania. Stoją jak kiedyś, ale jakby jaśniej i przestronniej wokół nich. Z wielkanocnych są dynguśnicy, siudy-baby, judasze, turki? skromna kolekcja pisanek. W tle multimedia: filmy opowiadające o świątecznych obrzędach i zwyczajach, śpiew i muzyka. W głębi, w aneksie niewielki zbiór ? drobny akcent poświęcony prawosławnemu świętowaniu. Do tego marzanny, śmietki ? i turonie bożonarodzeniowi. W końcu to czas wszelkiego ludowego świętowania.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 3 kwietnia 2015; Aktualizacja 10 kwietnia 2015;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij