Warszawa
Galeria Magazynowa w Wilanowie
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Obiekty przypisano do pomieszczeń w taki sposób, aby gromadzone w jednej przestrzeni miały podobne wymagania środowiskowe ? wilgotności, oświetlenia, temperatury. A zarazem by odpowiadały sobie tematycznie. Osobno więc ceramika, szkło, metal, tkaniny i papier oraz przedmioty drewniane dekorowane laką. I tak właśnie prezentowane są w galerii muzealne skarby. Większość z nich nigdy nie była jeszcze wystawiana publicznie, bądź tylko okazjonalnie na różnych wystawach.
Od akwareli po arkebuzy
W pierwszej sali oglądam stare chińskie obrazy: akwarele, gwasze, tusze na papierze lub płótnie. Na ścianach obrazy olejne, a w gablotach ceramikę. Zwłaszcza bardzo interesujące porcelanowe figurki, wazy, misy i talerze z Dalekiego Wschodu. W większości z XVIII ? XIX w. W sąsiedniej sali zgromadzono m.in. tkaniny. Eksponowane w specjalnie skonstruowanych szufladach o powierzchni wielu metrów kwadratowych, które wysuwa się kolejno, aby obejrzeć to, co się w nich znajduje. Bardzo efektownie wygląda niewielka, ale interesująca kolekcja starej broni, uzbrojenia i hełmów. Wśród broni białej są m.in. szable tureckie wykonane ze stali damasceńskiej, z rękojeściami zdobionymi złotem, srebrem lub masą perłową. Bo dekoracje szabli i pochew świadczyły przecież o randze ich właścicieli. Z broni palnej można obejrzeć m.in. arkebuzy myśliwskie inkrustowane kością słoniową. Całą górną półkę gabloty zajmują zabytkowe metalowe hełmy. Zaś broń biała i palna eksponowana jest nie tylko w gablotach, lecz także w znajdujących się w ich dolnych częściach wysuwanych, jedna nad drugą, szufladach.
Złota kolekcja Stanisława Kostki
Szczególnie cenne są, zgromadzone w kolejnej sali, wyroby złotnicze. Głównie srebrne i złocone. Twórca tej kolekcji Stanisław Kostka Potocki kupował je u najlepszych złotników epoki. I obecnie te świeczniki, patery i inne artefakty srebrne lub ze złoconego brązu należą, co z dumą podkreślały pracownice naukowe muzeum oprowadzające zaproszonych dziennikarzy, do najcenniejszych w Europie. W ekspozycji znajduje się też sporo cennych zegarów kominkowych.
Konserwatorzy przy pracy
W części Markoniówki przeznaczonej na Galerię Magazynową jest również pracownia konserwacji malarstwa. Zapewnia to lepsze bezpieczeństwo obiektom, gdyż w przypadku potrzeby konserwacji nie trzeba ich przemieszczać poza budynek pałacu. Miałem okazję zobaczyć przy pracy dwie konserwatorki dzieł sztuki zajmujące się niezwykle rzadkim, drewnianym tunanbanem. Jest to rodzaj rzeźbionego, drewnianego stołu z XVIII w. wykonanego w Japonii, ale na zamówienie z Europy, z wzornictwem portugalskim. Zachowało się ich prawdopodobnie zaledwie 8, przy czym ten egzemplarz jest największym na świecie. Już na podstawie tych paru przykładów widać chyba, że w nowej galerii są szalenie ciekawe obiekty, warte zobaczenia.
Dodaj komentarz