Siena
Katedra z unikatową posadzką

Zdumienie wywołuje posadzka ułożona z paneli w kolorowych marmurach. W panelach znajduje się 56 scen, których wykonanie zajęło około 400 lat od czasu, gdy katedra stanęła pod dachem.
fot: Halina Puławska
Siena. Katedra z unikatową posadzką
Niekonwencjonalne są filary w biało-czarne pasy jak kolory herbu Sieny.

Słynna Siena jest najbardziej średniowiecznym miastem we Włoszech. To widać po niezwykłej plątaninie średniowiecznych uliczek, gdzie trudno znaleźć te krzyżujące się pod kątem prostym.

Średniowieczny charakter nadaje jej również zabudowa w kolorze palonej cegły z dekoracjami z białego marmuru, pełna pałaców i domów bogatych kupców i bankierów, którzy stworzyli potęgę miasta. Jest w Sienie coś, czego nigdzie indziej nie spotkamy. To Il Campo – plac w kształcie odwróconej muszli – miejsce gdzie zwykle gromadzą się turyści.

Biała fasada

Katedra sieneńska pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny – Il Duomo – posadowiona jest na najwyżej położonym placu miasta. Jej budowę rozpoczęto w 1196 r., a zakończono w 1348 r. Jest bazyliką trójnawową, a zachodni front z trzema portalami ma charakter romańsko-gotycki, opatrzony ponad portalami bardzo bogatym ornamentem. Ta fasada zachwyca. Zbigniew Herbert tak określił emocje, które ta fasada wywołuje „(…) twórcy fasady, a wśród nich Giovanni Pisano, zrobili wszystko, aby utrzymać nas w stanie estetycznej febry.” Biała fasada katedry wykonana jest ze słynnego toskańskiego marmuru z Carrary, który tak cenił sobie Michał Anioł.

Pod nogami

Wnętrza zdobią rzeźby Donatella, Michała Anioła i Berniniego. Zdumienie wywołuje unikatowa posadzka ułożona z paneli w kolorowych marmurach z wykorzystaniem techniki sgraffito i innych. W panelach znajduje się 56 scen, których wykonanie zajęło około 400 lat od czasu, gdy katedra stanęła pod dachem. Panele w nawach bocznych przedstawiają 10 sybilli. Nawa centralna zawiera scenki alegoryczne w tym m.in. zasługującą na uwagę personifikację Sieny, czyli wilczycę karmiącą Romulusa i Remusa w otoczeniu metafor innych miast sprzymierzonych. Na posadzce znajdziemy również personifikacje czterech cnót głównych, wydarzenia opowiedziane w Biblii i związane z ludem żydowskim m.in. rzeź niewiniątek, a także sceny o charakterze grupowym i batalistycznym, symbolizujące prawdopodobnie męstwo i odwagą Sieneńczyków.

I inne ciekawostki

Niekonwencjonalne są filary w biało-czarne pasy jak kolory herbu Sieny. Poetycko nazwał je Zbigniew Herbert: „biało-czarne brzozy kolumn.”

Bogactwo wnętrza katedry nie kończy się na posadzce i filarach. Prawdziwym skarbem jest niezwykła kamienna ambona wyrzeźbiona w latach 1265-68 przez Nicola di Maestro Pitero zwany Nicola Pisano – bo pochodził z Pizy. Na całym obwodzie nawy głównej biegnie fryz ze 172. popiersiami papieży i 36. popiersiami cesarzy, powstałymi w latach 1400-1500.

Z lewej nawy jest przejście do Biblioteki Piccollomini z obrazami i freskami naściennymi malarza Pinturicchio (co znaczy mały malarz). To coś dla miłośników włoskiego malarstwa renesansowego.


Cytaty pochodzą z eseju Zbigniewa Herberta pt. „Siena”, umieszczonym w zbiorze „Barbarzyńca w ogrodzie”. Wydawnictwo Zeszytów Literackich.

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij