Sölden
Narciarska architektura Giggijochbahn

Autorka: Anna Ochremiak
Giggijochbahn to kolejka gondolowa ze 134. wagonikami mieszczącymi po10 osób każdy. Jej zdolność przewozowa wynosi 4500 osób na godzinę. To światowy rekord. Otwarcie 26 listopada.
fot: Ötztal Tourismus
Sölden. Narciarska architektura Giggijochbahn
Całość ma być nowoczesna, wygodna i niezwykle atrakcyjna pod względem architektonicznym.
  • Sölden. Narciarska architektura Giggijochbahn
  • Sölden. Narciarska architektura Giggijochbahn
  • Sölden. Narciarska architektura Giggijochbahn
  • Sölden. Narciarska architektura Giggijochbahn
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Ciekawą nowością tegorocznego sezonu zimowego (2016/17) w Sölden jest nowa kolejka linową o niecodziennej architekturze i rekordowej przepustowości. Zostanie otwarta 26 listopada.

Giggijochbahn to kolejka gondolowa ze 134. wagonikami mieszczącymi po10 osób każdy. Jej zdolność przewozowa wynosi 4500 osób na godzinę. Wagoniki pokonują trasę o długości 2650 m i 920 m różnicy poziomów w niecałe 9 minut.

Dolna stacja (1362 m n.p.m.) jest smukłą 13-metrową wieżą z halą kasową na parterze. Nad nią znajduje się wejście do kolejki, do której dostęp z poziomu parkingu umożliwiają dwa ciągi ruchomych schodów i dwie windy. Do kolejki można się również dostać przez parking wielopoziomowy i bezpośrednio ze stoku. Wyższe piętro, wysunięte poza pionową linię budynku, schowane jest za opaską z perforowanej folii z panoramą Alp Ötztalskich.

Budynek górnej stacji (2283 m) to powleczona folią stalowa konstrukcja, która mieści peron kolejki, przy którym kabiny stoją ciasno, jedna przy drugiej, w jednej linii, gdy przyjmują lub wypuszczają pasażerów. Powyżej jest stacja postojowa gondolek, ale również sklep sportowy i przechowalnia sprzętu narciarskiego.

Całość ma być więc nowoczesna, wygodna i niezwykle atrakcyjna pod względem architektonicznym. Stacje kolejki są ogrzewane w sposób ekologiczny. Dolna czerpie ciepło z wody termalnej, na górze zamontowano system odzyskiwania ciepła z powietrza. Autorem projektu jest architekt Johann Obermoser.

Warto wiedzieć

* Nowa kolejka będzie już trzecią na Giggijoch. Jej poprzedniczka została uruchomiona w 1998 roku, pierwsza, 4-osobowa w 1977 r.
* Zdemontowane wagoniki starej Giggijochbahn pojadą do Hochötz. Zastąpią tam dotychczasowe urządzenia kolejki Ochsengartenbahn.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 16 października 2016; Aktualizacja 18 października 2021;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!