Świnoujście
Promem przez Świnę między wyspami

Świnoujście leży na trzech dużych wyspach: Uznam, Wolin, Karsibór. W jego granicach administracyjnych znajduje się poza trzema zamieszkanymi – 41 małych, bezludnych wysp i wysepek. W tym "wyspiarskim" mieście jest tylko jeden most.
fot: Stanisław Błachnio
Świnoujście. Promem przez Świnę między wyspami
Promy Karsibór pływają między Ognicą i południową częścią wyspy Uznam (daleko za miastem) i zabierają pieszych oraz wszystkie pojazdy. Starą przeprawę w mieście obsługują promy Bielik kursujące pomiędzy centrum i Warszowem. Te jednak zabierają tylko pieszych, rowery oraz samochody osobowe należące do mieszkańców miasta.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Świnoujście – miasto powiatowe, uzdrowisko i port morski leży jak nazwa wskazuje nad Świną, po obu stronach tej odnogi Odry, u jej ujścia do Bałtyku.

Miasto leży na trzech dużych wyspach: Uznam, Wolin, Karsibór. W jego granicach administracyjnych znajduje się poza trzema zamieszkanymi – 41 małych, bezludnych wysp i wysepek. Najbardziej zadziwiające jest to, że w tym „wyspiarskim” mieście jest tylko jeden most. Łączy on utworzoną sztucznie wyspę Karsibór z Uznam, naturalną wyspą, od której w 1880 r. oddzielono cypel przekopując kanał zwany teraz Piastowskim. Most ten oddano do użytku w 1966 roku, na 1000-lecie państwa polskiego. Od tego czasu go nie remontowano i jest on w strasznym stanie. W dodatku ma tylko jeden pas i ruch na nim odbywa się wahadłowo. Istnieją już dość chyba zaawansowane projekty budowy w tym miejscu zupełnie nowego mostu. To jednak na uboczu.

Prawdziwej stałej przeprawy przez dzielącą miasto na połowy Świnę – w Świnoujściu nie było nigdy! A przecież ważny szlak handlowy wiodący południowym brzegiem Bałtyku – z Nowogrodu przez Gdańsk, Wolin do Lubeki i Hamburga – już wtedy wymagał przeprawy przez środkowe ramię Odry. Ta przeprawa niezbędna jest także dziś. I jak przez setki lat  – odbywa się promem.

W wiekach średnich kupców przez rozlewiska przewozili najpierw rybacy, później wyspecjalizowani przewoźnicy. Pierwszym znanym z imienia „operatorem promu” był Teodoryk, a notatki o nim pochodzą z 1230 roku. Ruch musiał być duży, skoro książę Barnim I w 1261 ustanowił tu komorę celną nazywaną „zamek nad Świną”.

W 1630 r., w czasie wojny 30-letniej wyspy u ujścia Odry opanowali Szwedzi. Ufortyfikowali oni ujście Świny, a to spowodowało, że przeprawa przeniosła się w pobliże szańców, bliżej morza. Gdy w 1720 r. Prusy odkupiły ujście Świny od Szwecji, szybko zaczęły inwestować w nowy port, a Świnoujście (do 1945 roku Swinemünde) uzyskało w 1766 r. prawa miejskie wraz z przywilejem utrzymywania stałej przeprawy promowej i pobierania z niej korzyści. Korzyści były duże, skoro w  1845 r. przeprawę wraz z dochodami przejęło państwo pruskie. Po pierwszej wojnie promy przewoziły już nawet pociągi.

W 1945 roku alianckie naloty zniszczyły znaczną część miejskiej infrastruktury. Potem w porcie gospodarowały wojska rosyjskie. Z czasem jednak i miasto zaczęło wracać do życia, a z nim przeprawa promowa. Szybko okazała się niewystarczająca. W 1977 r. uruchomiono więc nową przeprawę promową, obsługiwaną przez promy „Karsibór”. I tak jest do dziś.

Promy Karsibór pływają między Ognicą i południową częścią wyspy Uznam (daleko za miastem) i zabierają pieszych oraz wszystkie pojazdy. Starą przeprawę w mieście obsługują promy Bielik kursujące pomiędzy centrum i Warszowem. Te jednak zabierają tylko pieszych, rowery oraz samochody osobowe należące do mieszkańców miasta oraz osób i firm prowadzących w Świnoujściu działalność gospodarczą (na podstawie specjalnych przepustek). Turysta zmotoryzowany musi jechać do „Karsiborów”.

Warto wiedzieć

W 1863 r. powstał projekt usypania grobli z szosą i linią kolejową z wyspy Uznam do Nowego Warpna. Projekt powracał kilkakrotnie, także w czasach PRL. Nie został zrealizowany.
Istnieje też pomysł przekopania tunelu pod korytem Świny. Na razie pozostaje w fazie projektów.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 28 marca 2011; Aktualizacja 18 września 2019;

Komentarze: 1

    Waldemar, 18 września 2019 @ 20:43

    Świnoujście , przeprawa promowa Warszów
    Warszów to jest dzielnica Świnoujścia . Promami Bielik dopływa się do centrum Świnoujścia .
    Stając naprzeciw promu , z lewej strony jest w pewnej odległości terminal promów do Dani i Szwecji .
    Za plecami znajduje się dworzec kolejowy Świnoujście Warszów . Po drugiej stronie , z lewej , jest Muzeum Rybołówstwa Morskiego a z prawej strony Fort Anioła a dalej jest Fort Zachodni .
    Z tej przeprawy promowej w godzinach od 4.00 do 22.00 mogą bez ograniczeń korzystać piesi i pojazdy będące własnością mieszkańców , własnością władz miasta jak i uprzywilejowane .
    Wyjątkowo jak jest miejsce to i inne pojazdy mogą skorzystać z przeprawy o masie dopuszczalnej do 3,5 tony .
    W godzinach od 22.00 do 4.00 przeprawa promowa w Świnoujście Warszów jest ogólnie dostępna dla ludzi i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony .
    W roku 2008 pływały cztery promy . Stanowią one połączenie promowe przez rzekę Świnę w Świnoujściu pomiędzy położoną na wyspie Wolin dzielnicą Warszów a śródmieściem Świnoujścia leżącym na wyspie Uznam .
    Promy mieszczą około 33 samochody osobowe i dostawcze oraz do 700 ludzi .
    Promy MF Bielik pływają przez cały tydzień i przez całą dobę przynajmniej latem .
    Od godziny 4.20 do godziny 23.40 pływają co 20 minut , a od godziny 24.00 do godziny 4.00 z częstotliwością co 40 minut – pływa wtedy jeden prom . Czasem pływają częściej , aż do rozładowania korka .
    Przeprawa jest bezpłatna . Na pewno jest atrakcją dla turystów .
    Przeprawa samochodowa dla turystów jest w Karsiborze .
    http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/67/12
    Będzie tunel ! ! ! A dlatego tunel a nie most że rzeką płyną wysokie promy pasażerskie i statki towarowe .
    W marcu 2021 roku ma rozpocząć się drążenie tunelu maszyną TBM .
    Ale wcześniej trzeba przygotować drogi dojazdowe , budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM .
    Zaprojektowaniem i budową tunelu zajmie się konsorcjum 4 wykonawców z firma Porr na czele .
    Unia Europejska sfinansuje 85 % budowy tunelu .
    Tunel tak , ale dobrze by było żeby kursowały co jakiś czas stateczki przewożące turystów tak jak dziś promy . Byłyby one atrakcją dla turystów . Więcej o tunelu na stronie :
    https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/powstanie-tunel-laczacy-wyspy-uznam-i-wolin-aa-ZQxv-pMvt-ZqaN.html

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij