Kołobrzeg
Stuletni dworzec kolejowy – jak nowy

Autor: Marek Nowak
Dworzec w Kołobrzegu otwarto w 1859 roku, razem z pierwszą linia kolejową, łączącą miasto i – wtedy jeszcze – twierdzę z resztą Prus. Prowadziła ona do Białogardu, skąd były już połączenia kolejowe do Szczecina i Koszalina.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Marek Nowak
Kołobrzeg. Stuletni dworzec kolejowy – jak nowy
Obecny, ładny i elegancki wygląd jest efektem modernizacji zakończonej 2010 roku.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Kołobrzeski dworzec: niby nic specjalnego, a jednak to zabytek, choć nie wymieniony wśród budowli wartych odwiedzenia na stronach internetowych miasta. Czyżby uznano, że wszyscy przybywają tu koleją i, chciał – nie chciał, stację zobaczyć muszą?

Dworzec w Kołobrzegu otwarto w 1859 roku, razem z pierwszą linia kolejową, łączącą miasto i – wtedy jeszcze – twierdzę z resztą Prus. Prowadziła ona do Białogardu, skąd były już połączenia kolejowe do Szczecina i Koszalina. Wtedy była to stacja końcowa. A dworzec niewielki, drewniany.

Kolej za koleją

W 1872 roku Kołobrzeg (Kolberg) utracił status twierdzy. Przyniosło to miastu impuls do rozwoju, stopniowo zmieniał się jego charakter. Rozbierano obronne mury, burzono fortyfikacje, w ich miejsce zaczęły powstawać hotele, pensjonaty, zakłady przyrodolecznicze, kąpieliska. Nadmorskie miasto poczęło przekształcać się w uzdrowisko z prawdziwego zdarzenia. Dziesięć lat po formalnej likwidacji twierdzy otwarto bezpośrednią linię kolejową do Szczecina, w ostatnim roku XIX wieku – do Koszalina. Kołobrzeg stał się ważnym węzłem kolejowym, zbudowano lokomotywownię, tory postojowe, dwie obrotnice, z których jedna zachowała się do dziś.

Dworzec murowany

Drewniany budynek dworca stał się zbyt ciasny. Zespołowi berlińskich architektów powierzono więc budowę nowego. Stanął on w 1904 roku  obok istniejącego, drewnianego, połączony z nim łącznikiem. W marcu 1945 roku, w czasie walk o Kołobrzeg w rejonie dworca  znajdował się silny punkt obrony twierdzy Kołobrzeg wspierany przez pociąg pancerny. A mimo to oba budynki przetrwały. Tuż po wojnie stały się magazynami zboża Armii Czerwonej, później przekazane Polskim Kolejom Państwowym. Drewniany budynek dworca rozebrano w połowie lat 70. ubiegłego stulecia. Dlaczego zniszczono zabytek? Nie wiem. Na jego miejscu powstał kompleks brzydkich budynków PKP w socjalistycznym stylu.

Po remoncie

Obecny, ładny i elegancki wygląd jest efektem modernizacji zakończonej 2010 roku. Mnie się podobał, ale nie korzystałem z niego jako pasażer. Znalazłem za to wiele narzekań, że obwieszony reklamą, że tablica z rozkładem jazdy za mała, że brak okienka informacji, a wreszcie, że choć pociągi kursują, to dworzec zamknięty jest nocą…

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 10 maja 2013; Aktualizacja 21 lutego 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij