Kordoba
W wąskich uliczkach Juderii

Autorka: Anna Ochremiak
Wędruję wąskimi uliczkami między białymi domami ciasno przylegającymi jeden do drugiego. Trochę tu chłodno, słońce oświetla tylko piętra domów, nie zagląda w głąb wąskich uliczek. To Juderia, dzielnica żydowska. Ale nie ma tu Żydów.
fot: Anna Ochremiak
Kordoba. W wąskich uliczkach Juderii
Teraz synagoga pełni funkcję skromnego muzeum: puste wnętrze ozdobione jest tylko rzeźbionymi w stiuku hebrajskimi wersetami i geometrycznymi dekoracjami przypominającymi nieco mauretańskie arabeski. Zachowały się jedynie ślady dawnej świetności.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Rozmyślając nad muzułmańsko-katolickim konfliktem ciągnącym się przez wieki, wkraczamy do dzielnicy żydowskiej. Kordoba miała prężną, zwartą, zjednoczoną religią i niechęcią zewnętrznego świata, bogata społeczność, która z powodzeniem prowadziła interesy. Mieszała się też do polityki. Pomogła Maurom przegnać Wizygotów, pomogła katolikom w rekonkwiście. Żydzi pożyczali wszak pieniądze królom prowadzącym drogie wojny. 

Wędruję wąskimi uliczkami między białymi domami ciasno przylegającymi jeden do drugiego. Trochę tu chłodno, słońce oświetla tylko piętra domów, nie zagląda w głąb wąskich uliczek. To Juderia, dzielnica żydowska. Ale nie ma tu Żydów. Hiszpańscy władcy wygnali ich lub zmusili do asymilacji w 1492 roku. W roku upadku ostatniego bastionu Maurów ? Grenady, w roku pierwszej wyprawy Kolumba. Czy ze skonfiskowanych wtedy majątków sfinansowano odkrywanie nowego świata?

Kordobańską synagogę zbudowano w 1316 roku. Jest jedną z trzech zachowanych bożnic w Hiszpanii (dwie są w Toledo). Zamieniona na kościół, teraz pełni funkcję skromnego muzeum: puste wnętrze ozdobione jest tylko rzeźbionymi w stiuku hebrajskimi wersetami i geometrycznymi dekoracjami przypominającymi nieco mauretańskie arabeski. Zachowały się jedynie ślady dawnej świetności.

Niedaleko pomnik Majmonidesa. Ten żydowski filozof, lekarz i matematyk tu w Kordobie studiował dzieła Arystotelesa. Tak, jak współczesny mu Awerroes, też kordobańczyk, muzułmanin, lekarz, fizyk, myśliciel. Ci dwaj uczeni przybliżyli światu dzieła antycznego filozofa. Na komentarzach żyjących w XII wieku Żyda i muzułmanina oparto podstawy chrześcijańskiej scholastyki? Pomnik Awerroesa stoi w pobliżu mauretańskich miejskich murów.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 30 listopada 2009; Aktualizacja 24 lutego 2019;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij