Masyw Bernina
Alpejskie krajobrazy z okien pociągu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Pociąg zdąża do stacji Bernina Ospizio (2253 m n.p.m.) ? to najwyżej położona stacja kolejowa na szlaku. Serpentyną i galeriami, lekko w dół, pociąg zjeżdża do położonej na wysokości 2091 m n.p.m. stacji Alp Grüm (dojazd do niej wyłącznie koleją), z widokiem na lodowiec i już dolinę Valtellina. Ostry zjazd zwrotami o 180 stopni i galeriami, surową kamienistą doliną ? i redukcja wysokość do 1692 m n.p.m. w Cavagli. To zupełnie inna sceneria. Budynek stacji był niegdyś stacją konną do wymiany zaprzęgów pocztowych dyliżansów. I znowu karkołomny zjazd zboczem porośniętym iglastym lasem i stop w Poschiavo (1014 m n.p.m.). W linii prostej pomiędzy Ospizio Bernina a Poschiavo jest 7,5 km. Redukcja poziomów o ponad 1200 m wydłużyła linię kolejową do 17,6 km. Pociąg przejeżdża przez Le Prese, brzegiem jeziora o tej samej nazwie do Miralago, Brusio i następuje to, co zrywa pasażera z fotela i każe mu przeskakiwać od okna do okna. Konduktor się uśmiecha. Kamienny, spiralny wiadukt o dziewięciu podporach ma długość 116 metrów, spadek 7 procent, a promień łuku ? 70 metrów. Pociąg efektownie wjeżdża na wiadukt, robi okrąg 360 stopni i przejeżdża pod wiaduktem pomiędzy filarami. To robi wrażenie. Podniecające wrażenie na koniec podróży. Po pięciu kilometrach pociąg kończy bieg w Tirano.
Linia kolejowa z St.Moritz do włoskiego Tirano ma długość 60,69 km i 22 stacje. Położona jest na trasie starożytnego traktu, na którym w 1865 roku położono kamienną drogę służącą do przewozu poczty. Dyliżans pocztowy pokonywał odległość 60 km z Samedan do Tirano w ciągu dziewięciu godzin. Po wielu latach pomysłów i przemyśleń w 1905 r. ukonstytuowała się w Bazylei spółka Kolej Bernina (Bernina Bahn Geseltschaf), która w połowie 1906 r. rozpoczęła prace budowlane po obu stronach przełęczy Bernina. Cała trasa oddana została do eksploatacji w połowie 1910 roku, chociaż powstające w trakcie odcinki od razu były uruchamiane: w 1908 r. Pontresina-Morteratsch , Tirano-Poschiavo, Celerina-Pontresina i Morteratsch-Bernina Suot. W 1909 r. oddano odcinki St.Moritz-Celerina i Bernina Hospiz-Alp Grüm. Po zbudowaniu galerii przeciwlawinowych, zimą 1913/1914 r. wprowadzono ruch całoroczny. Duże nakłady finansowe związane z utrzymaniem linii ? szczególnie w okresie zimowym ? przerastały możliwości spółki Kolei Bernina. Przejęła ją w 1943 r. Kolej Retycka.
Warto wiedzieć
* Na początku lat 70. Kolej Retycka uruchomiła pociąg turystyczny Bernina Express jadący z Chur do Tirano (czas przejazdu 4,5 godziny ze zmianą lokomotywy w Pontresinie). Obecnie Bernina Express kursuje również z St. Moritz do Tirano (czas przejazdu 2 godziny).
* Bernina Express prowadzi wagon panoramiczny.
* W 2010 roku obchodzono 100 lat kolei Bernina. Jedną z atrakcji był wybudowany przy wiadukcie w Brusio czerwony labirynt.
Dodaj komentarz