As-Sawira
Jak rosły mury Mogadoru

Mury otaczają nieregularnym kształtem stare miasto ze wszystkich stron, zarówno od strony lądu, jak i oceanu. Współczesna, około 85-tysięczna As-Sawira, znana również jako As-Suwajra, ma bowiem długą i ciekawą historię.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
Powstało miasto ? twierdza otoczona wysokimi, potężnymi murami, zwłaszcza od strony oceanu. Z zachowanymi do naszych czasów trzema bramami i bastionami.
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
  • As-Sawira. Jak rosły mury Mogadoru
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Pod koniec XI i na początku XII w. nadszedł czas Berberów i ich dynastii Almorawidów, których zjednoczył Iusuif ibn Taszfin panujący od 1070 do 1106 r. Założył on, jako swoją stolicę, Marrakesz, a w granicach jego państwa znalazł się też region obecnej As-Sawiry. Ale początki obecnego miasta, to już okres znacznie nam bliższy.

Portugalska Castello Real De Mogador

W XV w. przyczółek handlowy i wojskowy Mogador założyli tu w XV w. Portugalczycy. Wznosząc w latach 1505-06, pod dowództwem Diogo de Azambuja, fortecę Castello Real de Mogador oraz stocznię. Była to jedna z ważniejszych posiadłości portugalskich na atlantyckim wybrzeżu Afryki. Wkrótce jednak przeszła pod panowanie muzułmańskiego bractwa Regrara. W tymże XVI wieku miejsce to stało się przedmiotem, nie zawsze przyjaznej, konkurencji także Hiszpanii, Anglii, Niderlandów i Francji. W dziejach miasta odegrał znaczącą rolę również sułtan Moulaj Abdelmalek dynastii Saadytów, który w roku 1628 rozpoczął rozbudowę twierdzy. Kluczowe jednak były decyzje sułtana Sidi Muhammada Ibn Abd Allaha (Muhammada III, 1710-1790) z dynastii Alawitów. W 1765 roku rozpoczął on rozbudowę, a w rzeczywistości budowę miasta, portu ? przede wszystkim dla handlu zlotem, niewolnikami i kością słoniową, oraz stoczni, które znamy współcześnie. Projektantem i realizatorem był francuski inżynier, wcześniej jeniec, Théodore Cornut. Wzorował się na współczesnej mu europejskiej architekturze militarnej oraz planowaniu miast. Powstało miasto ? twierdza otoczona wysokimi, potężnymi murami, zwłaszcza od strony oceanu. Z zachowanymi do naszych czasów trzema bramami.

Mury, bramy i bastiony

Od południowego wschodu znajduje się Bab Marrakesz ? z jednym tylko łukiem wejściowym oraz Bab as-Saba, podobnie jak brama północno ? wschodnia Bab Dukkala, z trzema łukami. Centralnym, najwyższym, dla przejazdu konno oraz dwoma bocznymi dla pieszych. Ponadto brama morska. W murach znalazło się pięć bastionów, z czego dwa od strony morza. Miejski (Sqala de la Ville), z blankami (rampami) na których stały i stoją nadal dawne hiszpańskie dział. Dodam, że to w tym miejscu znajdowała się dawna portugalska twierdza Castello Real de Mogador. Zaś w 1952 roku George Orson Welles (1915-85) z tej platformy kręcił zdjęcia do filmu ?Otello. Maur z Wenecji?, z widokiem na Atlantyk i Wyspy Purpurowe. Drugi nadatlantycki bastion nazywany jest Portowym (Sqala du Port). Pozostałe, lądowe, stoją w północno-wschodnim, wschodnio-południowym i południowym narożnikach murów. Od południowego zachodu przylega do nich port rybacki oraz stocznia, w której budowane są nadal drewniane kutry i łodzie rybackie. Dodam, że do tutejszego portu handlowego w XVIII w. zawijało 40 proc. wszystkich statków pływających wówczas po Atlantyku. Nazywany on był zresztą Portem Timbuktu, gdyż w nim kończyły (lub zaczynały) swoją podróż karawany z towarami z południa Sahary.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!