Gryzonia
Widokową koleją w górę i w dół

Dla pasażerów PKP już sam kontakt z nią stanowi szok. Szwajcarska punktualność, częstość kursów, skorelowane połączenia, czystość stacji, peronów, pociągów robią wrażenie. A równocześnie RB – Rhötische Bahn – obsługuje jedne z najtrudniejszych w świecie trasy.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Gryzonia. Widokową koleją w górę i w dół
To przez ten kanton przebiegają, lub są jego specjalnością, słynne alpejskie pociągi widokowe, obsługiwane nie przez koleje państwowe, lecz regionalną Kolej Retycką.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Bernina Express

Ten pociąg, którym też jechałem, jest jedyną w Szwajcarii linia kolejową, pokonująca Alpy „górą”, przez przełącz Ospizio Bernina (2253 m n.p.m.), na której zima trwa co najmniej 8 miesięcy. Jego trasa biegnie z Chur, przez St. Moritz do włoskiego Tirano, pokonując na144 kmtrasie setki ostrych zakrętów, mostów i wiaduktów, tuneli. W tym wykutych w skale w kształcie spirali, co pozwala wznosić się – lub zniżać – na niewielkiej przestrzeni. Mocne wrażenie robi pełna ?Pętla Brusio” – wiadukt, dzięki któremu pociąg dokonuje w jednym miejscu obrót o60 st. i uzyskuje kilkunastometrową różnicę poziomów. Jeszcze większe liczący12,6 km odcinek trasy między stacjami Bergün i Preda, na którym różnica poziomów wynosi 416 m. Ale rekord pod tym względem należy do 38,4-kilometrowego odcinka od przełączy Ospizio Bernina do Tirano, na którym pociągi wznosząc się lub zjeżdżając pokonują 1824 m różnicy poziomów.

Glacier-Express i inne

W Gryzonii zaczyna się też trasa słynnego Glacier-Expressu ? ?najwolniejszego pociągu ekspresowego świata”, ze St. Moritz do Zermatt w kantonie Valais. W ciągu siedmiu godzin przejeżdża on przez 291 mostów i 91 tuneli. 28 maja 2000 r. ruszył kolejny Widokowy Panorama-Zug Engadin Star, ze St. Moritz przez nowy, najdłuższy ?19,1 km, tunel Vereina. Dużym zainteresowaniem ze względu na wspaniałe widoki, cieszy się również Palm-Express ? 4-godzinna podróż autobusem ze St. Moritz do Lugano. Ale Gryzonia oferuje także wiele innych atrakcji turystycznych, zarówno w zimie, jak i pozostałych porach roku. M.in. zabytkowe miasta i miasteczka. Zwłaszcza Chur, 30-tysięczną stolicę tego kantonu, a zarazem najstarsze miasto Szwajcarii.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij