Oksytania
Le Midi de la France. Południe
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Miasto ciągnie się na przestrzeni wielu kilometrów wzdłuż brzegu morskiego od północy obramowanego wapiennymi skałami. Mimo nie najlepszej reputacji, głównie zawdzięczanej różnorakim odmianom przestępczości, jak również niekończących się dość szpetnych i relatywnie ubogich przedmieść, jest Marsylia bezsprzecznie warta każdej podróży.
Panująca w niej mieszanka pulsującego życiem południowego Wielkiego Miasta, najautentycznie śródziemnomorskiej portowo ruchliwej metropolii, z wciąż po części zachowaną dawną prowansalską atmosferą, tudzież wielosettysięczną kosmopolityczną społecznością, wielobarwną i wielokolorową, stapiającą się na pięknym bo francuskim gruncie, jest wyjątkowa, niepowtarzalna, jedyna w swoim rodzaju (nawet jeśli czasami może i wybuchowa). Gałęzie tradycyjnego przemysłu, ongi kreślące ekonomiczny pejzaż miasta, naturalnie już od dawna są w odwrocie, a tutejsze wskaźniki bezrobocia, mimo pewnej poprawy ostatnimi laty, wciąż między europejskimi metropoliami dają Marsylii niechlubnie wysoką lokatę. Sytuację zaostrza fakt stanowienia przez miasto od wielu dekad głównej furty wjazdowej dla imigrantów z byłych kolonii francuskich, z krajów maghrebskich, wśród tych rzecz jasna przeważnie z Algierii, oraz reszty arabskich i afrykańskich, którzy jak już wspomniano generują pokaźny odsetek jego mieszkańcó
Stolica Śródziemnomorza
Marsiglia uchodzi za najstarsze miasto Francji. Pod nazwą ???????? założone prawdopodobnie koło 600 roku przed naszą erą przez małoazjatyckich Greków z Fokai odgrywało jako port morski sporą rolę podczas średniowiecznych wypraw krzyżowych oraz później w epoce odkryć geograficznych, gdy odbywał się tędy lukratywny handel z Nowym Światem. Atoli do kulminacyjnego na tym polu znaczenia doszło w XIX wieku. Rosnące wtedy francuskie wpływy polityczne po drugiej stronie Mare Nostrum, zwłaszcza zaś opanowanie Algierii, nadto otwarcie nieco później Kanału Sueskiego, słowem konieczność zagwarantowania komunikacji ze swymi pozaeuropejskimi terytoriami ustawiły Marseille na pozycji czołowego morskiego portu Francji. Napoleon III Bonaparte pragnął uczynić z miasta swoistą stolicę całego Śródziemnomorza.
Zarazem zaś realizacja w onym czasie zakrojonych na szeroką skalę imponujących inwestycji kolejowych, w tym doprowadzenie przez kompanię Paris?Lyon?Méditerranée żelaznego traktu aż do Marsylii, zainaugurowało definitywną unifikację Le Midi z resztą Francji. Dla francuskiej jedności narodowej jest zgoła symboliczne, iż powstała w alzackim Strasburgu znana każdemu mieszkańcowi świata gorąca pieśń będąca hymnem państwowym Republiki zachowała nazwę tego gigantycznego portu śródziemnomorskiego jako też miasta najbardziej oddalonego od stolicy kraju.
Riwiera par excellence
Le Midi nie byłoby sobą bez swej przesławnej Côte d’Azur. Lazurowe Wybrzeże inaczej Riwiera Francuska rozciąga się od miejscowości Cassis na wschód od Marsylii po Mentonę przy granicy z Italią (by dalej przejść w nie mniej powabną Riwierę Włoską nad Morzem Liguryjskim).







Dodaj komentarz