Rzym
Najpiękniejszy deptak świata
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Turyści uczynili z tej czteropasmowej jezdni deptak, spacerową aleję. Samochody jawnie im przeszkadzają. Tysiące turystów codziennie opanowują Rzym, jego serce, trakt od Koloseum do Placu Weneckiego, na łączącej je Via dei Fori Imperiali.
Od czasu do czasu, daje się słyszeć dźwięk gwizdka rzymskiej drogówki, która próbuje umożliwić samochodom płynny przejazd. Próbuje pogodzić ruch samochodów na tej newralgicznej arterii miasta z niesfornym ruchem pieszych, bezładnie przecinających ulicę w miejscu, w którym akurat mają ochotę przejść. Z zebry korzystają nieliczni zdyscyplinowani (jak na przykład starsi Anglicy). Summa summarum jakoś się wszystkim udaje tutaj znaleźć. Miasto poszło turystom na rękę i w niedzielę od rana do wieczora zamiera na Via dei Fori Imperiali ruch kołowy, poza rowerowym. Luz.
Imperialne dążenie do wielkości
Via dei Fori Imperiali biegnie pomiędzy Forum Romanum i forami cesarskimi. Biegnie również po forach cesarskich. Położona została w latach 30. dwudziestego wieku w myśl założeń faszystowskiej polityki urbanistycznej. Mussolini i faszyzm włoski prezentowali imperialne dążenie do wielkości, co najmniej takiej, jaką Rzym cieszył się w złotym okresie cesarstwa. Czuli się jego spadkobiercami. Być… Cezarem. Efektem tych dążeń była chociażby ekspansja kolonialna w Afryce (Etiopia 1936 r.). Echa architektoniczne starożytnego Rzymu widać w zarządzonej dwa lata przed wojną budowie modernistycznych, monumentalnych gmachów na wystawę światową – Esposizione Uniwersale Roma – zwaną EUR, która z powodu wojny nie doszła do skutku.
Gwałt na zabytkach historii
Wytyczenie Via dei Fori Imperiali spowodowało zniszczenie starożytnych forów Cezara, Augusta, Nerwy, Wespazjana, Trajana i zabytkowego, średniowieczno-renesansowego centrum Rzymu, wbudowanego i „przylepionego” do forum. Zniknęło pięć kościołów i wiele domostw zamieszkałych wówczas przez najuboższych. W oczach archeologów świata to barbarzyństwo. Gdy 9 kwietnia 1932 r. Mussolini inaugurował arterię przemarszem militarnej potęgi, ulica została nazwana Via dell’Impero. Ironicznie. Pod nawierzchnią zniknęły ślady Imperium Rzymskiego. Od lat pracują archeolodzy, odkrywając starożytność.
Dodaj komentarz