Szczyrk
Czyrna i Solisko po nowemu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Sezon, który trwa w najlepsze, jest przełomowym dla narciarskiego oblicza Szczyrku. Inwestycje słowackiej spółki TMR w wysokości 35 milionów euro uczyniły z dawnego ośrodka Czyrna-Solisko najnowocześniejszy teren narciarski w Polsce.
Teraz to Szczyrkowski Ośrodek Narciarski, w skrócie Szczyrkowski. Jest tu 23 km nartostrad, w tym 15 km sztucznie naśnieżanych stoków. 4 km nartostrad ma sztuczne oświetlenie i są otwarte codziennie od 18 do 21. Dzienna jazda trwa od godz. 8:30 do 16.
Szczyrk Gondola
Nowa 10-osobowa kolej gondolowa startuje z miejsca zwanego już teraz Szczyrk Gondola i prowadzi na Halę Skrzyczeńską. Przy dolnej stacji na wysokości 591 m znajduje się parking na 1200 samochodów, a w nowym i nowoczesnym budynku znajdują się kasy, centrum informacji, sklep sportowy , wypożyczalnia nart i toalety. Stacja dolna (ale i górna) kolejki gondolowej nie jest schowana w żadnym pomieszczeniu, wsiada się do wagoników na świeżym powietrzu. To rzadkie rozwiązanie, ale wygodne, bo nigdzie nie trzeba wspinać się po schodach.
Na Hali Skrzyczeńskiej
Kolejka Na Halę Skrzyczeńską ma długość 1427 m i pokonuje 590 m różnicy poziomów. Górna stacja znajduje się na wysokości 1001 m n.p.m. Stąd można wrócić do gondolki na dwa sposoby: czerwoną jedynką (Sportowa) o długości ok. 1700 m, oraz niebieską trójką o długości 2100 m. Obie te trasy, i tylko te, są oświetlone. Czarna Bieńkula nie została w tym roku przygotowana i jest zamknięta. Na Małe Skrzyczne (1211 m n.p.m.) wyjedziemy stad jeszcze starym, dwuosobowym orczykiem. Są tu dwie nitki, jedzie się dość szybko. W dół piękną, widokowa i łatwa trasą nr 2 ? Świerkowa. Długa jest na 1350 m, przewyższenie ok. 200 m. Można też zjechać wzdłuż kanapy z żółtymi osłonami do Soliska czerwoną siódemką (Malinowa, 1820 m), albo niebieską czwórką (Szumarjanka, 2000 m). Przewyższenie obu wynosi 345 m. Jest jeszcze turystyczna szóstka, ale jest w tym roku nieprzygotowana. Na hali zbudowano też nowy zbiornik wody, potrzebnej do naśnieżania stoków o pojemności i 100 tys. m sześc.
Solisko
Tu dolne stacje mają dwie nowe kolejki. Wspomniana już, z żółtymi osłonami przeciwwiatrowymi i podgrzewanymi siedzeniami na na Halę Skrzyczeńską o długości 1 615 m i przewyższeniu ok. 350 m. Druga, również z osłonami przeciwwiatrowymi (niebieskimi) i podgrzewanymi siedzeniami prowadzi z Soliska na Wierch Pośredni (1000 m n.p.m.) i ma długość 1390 m. Stąd można zjechać na dwa sposoby. Albo słynną Golgotą (nr 11), która w epoce ?przed ratrakami? była zmuldzonym i oblodzonym wyzwaniem, a dziś trochę trudniejszą (stromo i dość wąsko) trasą czerwoną. Albo nową, niebieską trasą Salmopolską (ok. 2800 m, 355 m. przewyższenia), którą wytyczono w tym roku właśnie po to, by nie wszyscy pchali się na Golgotę.
Czyrna
Dawny wyciąg orczykowy na Halę Skrzyczneńską z czyrnej nie działa. Zastąpiła go gondola. W Czyrnej pozostały małe orczyki do nauki i dla początkujących. Zjechać można tam z trasy wzdłuż gondoli, ale by wrócić potem do jej dolnej stacji, trzeba się trochę natupać. Na dole jest parking.
W sumie
Stare orczyki jeszcze w większości stoją, nie są jednak (poza tym na Małe Skrzyczne) używane. Nie przygotowuje się też wszystkich tras. Ale przemianę widać gołym okiem. Jeśli dodamy do tego, że w ośrodku obowiązuje karnet w programie lojalnościowym GOPASS (znany ze słowackich ośrodków w Jasnej, Szczyrbskim Plesie i Łomnicy), że z tym samym karnetem można jeździć także na trasach COS na Skrzycznem i w ośrodku Beskid (przysiółek Biła), czyli na ok. 40 km tras, i że przez miasto jeździ bezpłatny skibus, to naprawdę można uznać, że przyszło nowe.
***
Tyle danych technicznych i szczegółów. O wrażeniach opowiem w osobnym artykule.
Poczytaj więcej o okolicy:
Zajrzyj na te strony:
- strona ośrodka
- o wrażeniach z pobytu w naszym portalu
Dodaj komentarz