Weimar
W tym mieście zrodził się Bauhaus
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Sztuka powiązana z techniką
Połączenie Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych było realizacją dążenia Gropiusa do powiązania techniki ze sztuką. Propagował on ideę standaryzacji ze względu na możliwości technologiczne przemysłu budowlanego. Wraz ze swoimi współpracownikami Gropius stworzył koncepcję wzornictwa przemysłowego i nowego podejścia do projektowania form produkowanych taśmowo. W płaszczyźnie filozoficznej istotną rolę odgrywały idee polityczne nauczycieli i studentów Bauhausu związane z socjalizmem co było powodem zamknięcia placówki przez hitlerowców w 1934 r.
Twórcy Bauhausu dążyli do stworzenia funkcjonalnej, nowoczesnej architektury związanej z innymi dziedzinami sztuki. Zmierzali do jedności technicznej i estetycznej dzieła. Działalność Bauhausu wpłynęła na zreformowanie metod nauczania w szkolnictwie artystycznym, rozwój tendencji abstrakcyjnych w sztuce i ostatecznie na kształtowanie się modernistycznej architektury.
Na liście UNESCO
Budynki Bauhausu w Weimarze i Dessau zostały uznane za niezwykle cenne zabytki i wpisano je na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. W Weimarze wzorcową budowlą wybudowaną w tym stylu jest willa Haus am Horn. Powstała ona na specjalnie zorganizowaną w 1923 r. wystawę, na której zaprezentowano dorobek nowatorskiej szkoły artystycznej po 4 latach jej funkcjonowania. W tamtym czasie wzbudziła ona duże zainteresowanie.
Źródło architektury? peerelu
Właśnie w Muzeum Bauhausu zrozumiałem skąd w polskiej powojennej architekturze i sztuce użytkowej wzięły się pewne wzorce kojarzone obecnie z PRL-em. Przed II wojną światową modernizm stanowił w Polsce styl obiektów elitarnych, takich jak wille, czy też budynki użyteczności publicznej (Gdynia). W okresie powojennym modernizm upowszechnił się w całym budownictwie. Od 1956 r. stał się on praktycznie obowiązującą wytyczną projektowania dla nowych obiektów i trwał aż do końca lat 80. XX w.
Na wzór Bauhausu forma architektury osiedli mieszkaniowych i obiektów użyteczności publicznej została maksymalnie uproszczona, pozbawiona wszelkich zdobień i ornamentów. W założeniu formę i funkcję budynku podporządkowano głównie uwarunkowaniom materialnym, a nie estetycznym. Dążono do optymalizacji i ekonomizacji architektury poprzez stosowanie technologi masowej produkcji prefabrykatów. Dominowały duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji z reguły białe lub w pastelowych kolorach z oknami bez podziałów. Obowiązującym kanonem stało się stosowanie wyłącznie płaskich dachów.
Teoria na ogół jest tu ok, natomiast autor chyba w ogóle nie widział najważniejszego miejsca – szkoły Bauhausu w Weimarze, dziś to Bauhaus-Universität Weimar. Gorzej, że to, co jest na zdjęciu, to XIX wiek, stara poczciwa Wagenremise na Theaterplatz, gdzie przez pewien czas mieściło się prowizoryczne muzeum Bauhausu. Od kilku lat zamknięte, nowe – za ponad 20 mln euro – otworzą w kwietniu tego roku. Absolutnie nie jest to budynek Bauhausu z listy UNESCO! Zresztą na liście jest cały kompleks budowli.
Nowe Bauhaus Museum juz otwarte, tlumy turystow w miescie swietuja 100-lecie Bauhausu, tutaj to wielkie wydarzenie