Ryboły
Dwa przęsła z fordońskiego mostu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Stalowy most na Narwi między miejscowościami Ryboły i Ploski jest konstrukcją niezwykle ciekawą. Ma 120 m i znajduje się w ciągu drogi nr 19 z Białegostoku do Lublina.
Z jednej strony jest oryginalny, inny niż większość przepraw w okolicy. Z drugiej – powtarzalny, bo prawie identycznych mostów jest jeszcze pięć, z czego trzy we wschodniej Polsce.
Dlaczego? Otóż dwa przęsła spinające dziś brzegi Narwi były kiedyś fragmentem mostu przez Wisłę w Fordonie (obecnie dzielnica Bydgoszczy). Przeprawa ta, wtedy drogowo-kolejowa, otwarta została w 1893 r., gdy Bydgoszcz wraz z Fordonem należały do Prus. Był to najdłuższy most w całych ówczesnych Niemczech, a pierwszy na świecie budowany ze stali zlewnej (pochodzącej z procesu martenowskiego, stosowanej powszechnie od początków XX wieku).
Most składał się z 18 przęseł i miał 1,3 km długości. Niestety, nie przetrwał II wojny. Najpierw we wrześniu 1939 r. przeprawę zniszczyły wycofujące się wojska polskie, potem (okupanci most odbudowali) w styczniu 1945 r. most wysadzili wycofujący się Niemcy. Pięć przęseł zostało całkowicie zniszczonych, a pozostałe po wojnie 13 rozebrano, by wybudować zupełnie nową przeprawę. Te 13 kratownicowych przęseł, które pozostały, rozdysponowano do budowy krótszych mostów na innych rzekach. Dwa z nich oglądamy właśnie w Rybołach. Na obecnym miejscu stanęły w 1952 r., wyremontowane gruntownie w ostatnim czasie, prezentują się bardzo ładnie.
Warto wiedzieć
Pozostałe przęsła znajdują się w Brzegu nad Odrą (2), w Czarnkowie na Noteci (1), w Dorohusku (3) i Zosinie (2) na Bugu, w Jarosławiu na Sanie (3).
Dodaj komentarz