Kijów
Pieczerska trapeznaja, czyli refektarz
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Ogromna, długa, chociaż bynajmniej nie wąska sala, dobrze oświetlona z jednej strony przez wielkie okna, przypomina te wielkie sale balowe, które widziałem w Wersalu, wiedeńskim Schönbrunnie i wielu innych pałacach.
Ale tu ściany oraz strop podtrzymywany przez dwa rzędy smukłych kolumn pokryte są malowidłami o tematyce biblijnej i religijnej. Jestem bowiem w największym klasztornym refektarzu w jakim kiedykolwiek byłem. To Ławra Pieczerska w Kijowie i jej trapeznaja, czyli refektarzu ? jadalnia mnichów. Niedawno, w latach 2014-15, została ona wspaniale odnowiona, dzięki czemu lśni pełnym blaskiem zachwycając oglądających ją turystów.
Pod wezwaniem wielebnych Antoniego i Teodozjusza
Sala ta stanowi jedną zwartą całość ze znajdującą się z jej wschodniej strony rotundą cerkwi, aby zakonnicy mieli blisko do miejsca modłów. Też świeżo, razem z salą jadalną, odnowioną. Ta wielkość refektarza nie była przykładem gigantomanii, lecz wynikała z potrzeb. Gdy go budowano, w pieczerskim monasterze mieszkało ponad tysiąc mnichów! Jest to jedna z najmłodszych budowli tego wspaniałego kompleksu zabytków architektury i sztuki sakralnej wpisanego na Listę Dziedzictwa UNESCO i stanowiącego państwowy rezerwat historyczno-kulturalny, w najcenniejszej części muzeum. Zaś w oddzielonej opadającą ku Dnieprowi ulicą między murami obronnymi części dolnej należącego do Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej Patriarchatu Moskiewskiego. To tam znajdują się najważniejsze miejsca związane z wiarą. Słynne pieczary ? Bliskie i Dalekie ? w których spoczywają zmumifikowane zwłoki ? relikwie świętych mnichów. Cerkiew Trapeznaja, czytam w informacji na ścianie wystawy Odrodzonych Skarbów Sztuki Sakralnej w Ławrze, zbudowana została według projektu architekta W. Nikołajewa i nadano jej wezwanie wielebnych Antonija i Feodosija (Antoniego i Teodozjusza) Pieczerskich 13 sierpnia 1895 roku.
Architekt Aleksiej Szczusiew i artyści malarze
Projekt wystroju Trapeznoj cerkwi i refektarza sporządził w 1903 roku architekt Aleksiej Szczusiew (1873-1949). Autor również, przypomnę jako ciekawostkę, m.in. soboru św. Trójcy w Ławrze Poczajowskiej oraz w Moskwie: Dworca Kazańskiego, Gmachu Czeki na Łubiance, soboru Chrystusa Zbawiciela, Mauzoleum Lenina i Hotelu Moskwa. Na zamówienie duchownego soboru przygotował w pieczerskiej trapeznoj ściany pod malowidła, projekt ikonostasu i innych obiektów oraz osobiście kierował pracami artystycznymi. Monumentalne malowidła wykonali artyści malarze G. Popow, I. Iżakiewicz i A. Łakow. Ozdabianie świątyni i refektarza zakończyli w roku 1910.
Dodaj komentarz