St. Moritz
Na szlaku Kolei Retyckiej

Wydawać by się mogło, że kolej żelazna opętała inżynierów, konstruktorów, przemysłowców, transportowców? Zapanował bzik oplecenia globu ziemskiego żelaznym szlakiem, wbrew zdrowemu rozsądkowi, na przekór naturalnym przeszkodom: przez rzeki, góry, ponad przepaściami i kanionami.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
St. Moritz. Na szlaku Kolei Retyckiej
Do Gryzonii kolej dotarła w 1858 r., a dokładnie do Chur ? jej stolicy.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W takiej atmosferze oczarowania możliwościami kolejowych szlaków zaczyna się historia wąskotorowej ? o prześwicie 1000 mm ? Kolei Retyckiej, najwyżej położonej kolei adhezyjnej w Europie. Powstawała odcinkami. Pierwszy pomiędzy Lanquart  i Davos (przez Klosters) został zbudowany w latach 1888-1890, a kolej nosiła nazwę AG Schmalspurbahn Lanquart-Davos z siedzibą w Davos. Nazwa Kolej Retycka (Rhätische Bahn ? po niemiecku, Viafier Retica ? w języku romansz, Ferrovia Retica ? po włosku) została jej nadana w 1895 r., a siedziba w 1897 r. przeniesiona do Chur. Nazwa przypomina o historycznym regionie, który obecnie zajmuje  Gryzonia ? o Recji, zamieszkałej w dolinach przez plemiona Retów.

Warto wiedzieć

Kolej adhezyjna to kolej poruszająca się bez użycia  szyny zębatej lub liny, dzięki sile tarcia koła o główkę szyny. Kąt nachylenia jest ograniczony.  Pokonanie dużej różnicy poziomów koleją adhezyjną wymaga wydłużenia jej trasy.
W Gryzonii obowiązującymi językami są: niemiecki, retoromański (romansz) i włoski.
Sieć Kolei Retyckiej wybudowana została w latach 1888-1913. W latach 1942-43 kolej ta przejęła ?ślepą? trasę Chur-Arosa z 1914 r.  od spółki Chur Arosa Bahn oraz trasę z St. Moritz do Tirano z 1910 r. od spółki BerninaBahn. W 1999 r. Kolej Retycka wybudowała najnowszy odcinek swojej sieci z Kloster do Lavin o długości 22,540 km z tunelem Vereina, który ma długość 19,042 km i jest najdłuższym  tunelem kolei wąskotorowej – metrowej.
Długość sieci Kolei Retyckiej wynosi 384 km i  plasuje ją to na trzecim miejscu po CFF (Narodowe Koleje Szwajcarskie 3011 km),  po BLS (Kolej Lötschberg 449 km), a przed MGB (Kolej Matterhorn-Gotthard 144km)
Maskotką-logo Kolei Retyckiej jest koziołek.
Kolej Transsyberyjska łącząca Moskwę z Władywostokiem powstała w latach 1891-1916. Jest najdłuższą na świecie koleją ( 9288,8 km) przekraczającą 8 stref czasowych.
Kolej Transandyjska ? budowana była w latach 1870-93, z różnicą poziomów dochodzącą do 3 tysięcy metrów,  z najwyżej położoną stacją na przełęczy Ticlio (4818 m n.p.m.) i najwyżej na świecie na wysokości 4 781 m.n.p.m. położonym tunelem  Galera o długości 1177metrów.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij