St. Moritz
Na szlaku Kolei Retyckiej
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W takiej atmosferze oczarowania możliwościami kolejowych szlaków zaczyna się historia wąskotorowej ? o prześwicie 1000 mm ? Kolei Retyckiej, najwyżej położonej kolei adhezyjnej w Europie. Powstawała odcinkami. Pierwszy pomiędzy Lanquart i Davos (przez Klosters) został zbudowany w latach 1888-1890, a kolej nosiła nazwę AG Schmalspurbahn Lanquart-Davos z siedzibą w Davos. Nazwa Kolej Retycka (Rhätische Bahn ? po niemiecku, Viafier Retica ? w języku romansz, Ferrovia Retica ? po włosku) została jej nadana w 1895 r., a siedziba w 1897 r. przeniesiona do Chur. Nazwa przypomina o historycznym regionie, który obecnie zajmuje Gryzonia ? o Recji, zamieszkałej w dolinach przez plemiona Retów.
Warto wiedzieć
* Kolej adhezyjna to kolej poruszająca się bez użycia szyny zębatej lub liny, dzięki sile tarcia koła o główkę szyny. Kąt nachylenia jest ograniczony. Pokonanie dużej różnicy poziomów koleją adhezyjną wymaga wydłużenia jej trasy.
* W Gryzonii obowiązującymi językami są: niemiecki, retoromański (romansz) i włoski.
* Sieć Kolei Retyckiej wybudowana została w latach 1888-1913. W latach 1942-43 kolej ta przejęła ?ślepą? trasę Chur-Arosa z 1914 r. od spółki Chur Arosa Bahn oraz trasę z St. Moritz do Tirano z 1910 r. od spółki BerninaBahn. W 1999 r. Kolej Retycka wybudowała najnowszy odcinek swojej sieci z Kloster do Lavin o długości 22,540 km z tunelem Vereina, który ma długość 19,042 km i jest najdłuższym tunelem kolei wąskotorowej – metrowej.
* Długość sieci Kolei Retyckiej wynosi 384 km i plasuje ją to na trzecim miejscu po CFF (Narodowe Koleje Szwajcarskie 3011 km), po BLS (Kolej Lötschberg 449 km), a przed MGB (Kolej Matterhorn-Gotthard 144km)
* Maskotką-logo Kolei Retyckiej jest koziołek.
* Kolej Transsyberyjska łącząca Moskwę z Władywostokiem powstała w latach 1891-1916. Jest najdłuższą na świecie koleją ( 9288,8 km) przekraczającą 8 stref czasowych.
* Kolej Transandyjska ? budowana była w latach 1870-93, z różnicą poziomów dochodzącą do 3 tysięcy metrów, z najwyżej położoną stacją na przełęczy Ticlio (4818 m n.p.m.) i najwyżej na świecie na wysokości 4 781 m.n.p.m. położonym tunelem Galera o długości 1177metrów.
Dodaj komentarz