Trzebież
Plaża, port i wspomnienie po kolei
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Lubię Trzebież. Jest starą rybacką wioską położoną nad Zalewem Szczecińskim przy ujściu Odry tworzącym Roztokę Odrzańską. Od strony lądu otaczają ją lasy Puszczy Wkrzańskiej.
Trzebież podzielona jest trzęsawiskiem na dwie ? Trzebież Wielką i położoną od niej na zachód Trzebież Małą. To tutaj znajduje się plaża, ostatnio rozbudowana i wyposażona w boiska, huśtawki i sanitariaty. I piasek jest biały, a woda w Zalewie cieplejsza niż w Bałtyku. Wody zalewu odkryły plażę w latach 30. XX wieku. Wówczas Trzebież stała się ośrodkiem wypoczynkowym.
Trzebież to przede wszystkim port
Nabrzeże u ujścia Odry tworzą baseny rybackie, handlowy, pasażerski i jachtowy. Przy basenie jachtowym podzielonym na dwie części pirsem w kształcie litery T cumują jachty. W przedwojennym budynku mieści Centralny Ośrodek Żeglarstwa. O tej największej szkole żeglarstwa morskiego w Polsce słyszał chyba każdy żeglarz. Leżąca naprzeciwko basenu jachtowego Wyspa Refulacyjna jest tworem sztucznym, usypanym w końcu XIX wieku z urobku powstałego podczas budowy i pogłębiania portu. Gdy stanie się na nabrzeżu przystani jachtowej widać bramy torowe wyznaczające tor wodny łączący porty morskie w Szczecinie i w Świnoujściu. Okno na świat. Koloryt tego miejsca jest urokliwy.
Trzebież tchnie spokojem
Nieco senna, z niską zabudową i ogródkami Trzebież tchnie spokojem. Spacer ulicą Portową prowadzi ku zachowanym zabytkom z przełomu XVIII i XIX wieku ? szachulcowemu domowi i szachulcowej pastorówce (obecnie plebanii). Stoją w pobliżu kościoła wybudowanego w 1745 r. na fundamentach poprzedniej świątyni. Wystrój wnętrza jest współczesny. Wejście usytuowane jest od strony zachodniej pod drewnianą wieżą krytą barokowym hełmem dwuczłonowym z ośmioboczną latarnią z żaluzjami oraz iglicą zakończoną kulą i krzyżem. Na wysokości profilowanego gzymsu koronującego znajdują się cztery tarcze zegarowe. W wieży zachowały się dwa dzwony odlane w XVII i XVIII wieku w Szczecinie oraz mechanizm zegarowy. Kościół w 1946 r. otrzymał wezwanie Podwyższenia Świętego Krzyża, a w 1986 r. stanęła obok niego rzeźba ufundowana przez trzebieskich rybaków Matki Boskiej Otuchy. Jej atrybutem jest rybacka sieć.
Postscriptum?
W latach 1898-10 wybudowana została 36-kilometrowa linia kolejowa łącząca Szczecin z Trzebieżą (Ziegenort). Od 2002 r. linia służy tylko przewozom towarowym. Szkoda, gdyż podróż pociągiem nad Zalew linią kolejową biegnącą przez peryferyjne, północne dzielnice Szczecina i Police była najwygodniejsza. Po zaniechaniu ruchu pasażerskiego opuszczone stuletnie budynki stacji i lokomotywowni w Trzebieży popadły w ruinę, a zresztą niszczały przez lata, eksploatowane, a nie remontowane. Pozostającym pod ochroną konserwatora zabytków obiektom lokomotywowni ? wieży ciśnień, noclegowni, hali lokomotyw z obrotnicą ? ich właściciel zaplanował zniszczenie. 19 sierpnia 2011 r. wjechał buldożer. Interwencja mieszkańców Trzebieży zatrzymała rozbiórkę. Zniszczona jednak została bezpowrotnie obrotnica, po której zostało smutne oczko wypełnione deszczówką. Zabytków techniki jest coraz mniej. W 2010 r. z wielką pompą, uruchomionym specjalnie pociągiem osobowym obchodzono stulecie linii Nr 406 Szczecin Gł. ? Trzebież Szczeciński. Groteska. Sprawa trafiła do prokuratora.
Warto wiedzieć
* Port morski w Trzebieży jest największym polskim portem zalewowym.
* Tutaj znajduje się również morskie przejście graniczne.
* Właścicielem obiektów kolejowych jest PKP SA.
* Niemiecka nazwa Trzebieży brzmiała Ziegenort.
* Pierwsza nazwa polska z 1946 r. stacji kolejowej w Trzebieży brzmiała Trzebiesz nad Zatoką, potem Trzebież Szczeciński ? choć powinno być Szczecińska, bo trzebież ? wycinka karczowanie ? to ona.
Dodaj komentarz