Świnoujście
Przeprawa (po)łączy miasto
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Przeprawa promowa Centrum ma długość 550 m i trwa 10 min. Obsługują ją cztery promy Karsibór pochodzące z lat 1977-78. Prom może zabrać jednorazowo 65 samochodów osobowych oraz 242 pasażerów.
Dla przepraw promowych są uciążliwe trzy czynniki atmosferyczne:
* warunki sztormowe (silny wiatr i prąd, wysoki poziom wody),
* ograniczona widoczność (mgła),
* kra i oblodzenie.
Plany dawne
Od dawna planuje się stałe połączenie wysp Uznam i Wolin. Jeszcze w roku 1863 myślano o budowie grobli (wału ziemnego), dzielącej Zalew Szczeciński, z drogą i torem kolejowym. Pomysł ten został wtedy odrzucony ze względu na koszty, ale co jakiś czas powracał w dyskusji.
W roku 1935 Zarząd Budowy Portu Świnoujście zgłosił projekt budowy tunelu nieco bardziej na północ od dworca kolejowego. Tunel miał mieć 1220 metrów długości z czego pod wodą 560 metrów i jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Jego najniższy punkt miał być na głębokości 21,5 metra przy zakładanej głębokości toru wodnego 13 metrów. W roku 1939 dokonano wstępnych wierceń i pobrano próbki. Zaniechano dalszych prac z powodu pilniejszych potrzeb III Rzeszy.
I współczesne
Koncepcja stałego połączenia jest jednak ciągle żywa. Rozważano budowę mostu wysokowodnego wysokiego na 70 metrów z estakadami lub spiralami wjazdowymi. Ale ze względu na koszty zrezygnowano. Budowa mostu niskiego, choć byłby tańszy, nie byłaby funkcjonalna. Podnoszenie przęseł dla jednostek pływających oznaczałoby zamknięcie mostu na około 5,5 godziny w ciągu doby. Nadal byłyby kolejki do mostu. Wybór budowy tunelu jest w takim przypadku uzasadniony.
Tunel wygeneruje spore oszczędności i zlikwiduje kolejki do przeprawy. Przeprawy promowe rocznie kosztują około 30 mln zł bez kosztów remontów, a koszty tunelu rocznie mają wynieść ok. 5 mln zł. Tunel ma być gotowy w roku 2022. W marcu 2021 roku ma rozpocząć się drążenie tunelu maszyną TBM. Wcześniej trzeba przygotować drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki metodą odkrywkową i zbudować komory startową i odbiorczą dla maszyny TBM. Tunel będzie miał całkowitą długość około 3,4 km, w tym 1,44 km będzie jednorurowego tunelu drążonego wykonanego w technologii tarczy drążonej TBM.
Przeprawa promowa po wybudowaniu tunelu ma pozostać jako atrakcja turystyczna i alternatywa dla mieszkańców. Nie powiedziano niestety ile promów będzie kursować i gdzie.
Maszyna TBM ( ang. Tunnel Boring Machine ) została wyprodukowana w Chinach
specjalnie do drążenia tunelu łączącego wyspę Uznam i Wolin w Świnoujściu .
Maszyna ma 101 m długości , waży 2740 ton , a średnica wiercenia to około 13,5 metra .
Urządzenie będzie przewiercało się pod dnem cieśniny Świna wykonując jednocześnie
obudowę tunelu z prefabrykatów .
Odbiór i testy maszyny odbyły się w czerwcu i rozmontowano ją do transportu .
Tarcza przypłynęła do Polski przez cieśninę Beringa opływając północne brzegi Rosji .
Teraz urządzenie będzie zmontowane i w komorze startowej ruszą pierwsze próby .
Zdjęcie pochodzi z artykułu :
https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-bestia-z-chin-juz-w-polsce-maszyna-wydrazy-tunel-w-swinoujsc,nId,4783122
Znaczenie słów w każdym języku jest różne dopóki nie przeczytasz całego zdania .
Obok przeprawy promowej Warszów na lewym brzegu cieśniny Świny jest budynek
gdzie oferowali ” BUŁKI Z BIBUŁKI „
A oto Stawa Młyny w zimowej szacie. Pozdrawiam noworocznie z sanatorium w Świnoujściu :)