Kościerzyna
Stare pamiątki w młodym mieście

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Drugi z kościerzyńskich kościołów, neogotycki Zmartwychwstańców, zbudowano w latach 1892-1894 na zachód od starej części miasta i do 1945 roku był ewangelickim. Dopiero po II wojnie światowej przejęli go katolicy. Wyposażenie również ma neogotyckie, z wyjątkiem oryginalnej gotyckiej Piety przeniesionej do niego w XIX w. z klasztoru benedyktynek w Chełmnie.
Wokół rynku i starego Remusa
Najstarsze domy w rynku mają metryki z początku XIX wieku, zaś neogotycki ratusz, którego budowę zakończono w roku 1843, stoi nie pośrodku, lecz w jednej z pierzei. Obok domów starszych, są tu również budynki młodsze. Uwagę przyciąga ustawiona w rynku, odlana w brązie rzeźba Remusa Kaszubskiego, autora „Zwierciadła” i badacza regionu kaszubskiego. Ulubiony temat i tło dla fotografowania się. Jest to jedna z trzech znanych tutejszych rzeźb świeckich. Pozostałe to pomnik gen. Józefa Wybickiego, autora słów naszego hymnu narodowego. Duży, kamienny, z 1975 roku, zaprojektowany został przez Wawrzyńca Sampa. Mały, starszy, z 1947 roku, stoi przy zespole szkół technicznych. Natomiast przy ul. Kaplicznej wznosi się pomnik Chrystusa Króla ustawiony na cokole, który uprzednio był pomnikiem wdzięczności Kościerzakom poległym w armii pruskiej w wojnie z Francją w 1871 roku. Kościerzyna bowiem, podobnie jak wiele innych miejscowości pomorskich, miała złożone dzieje. Zagarnięta przez Krzyżaków na początku XIV w. wróciła do Polski w 1466 r. będąc przez ponad trzy wieki siedzibą starostwa niegrodowego. W latach 1772-1920 była w zaborze pruskim. I stała ważnym ośrodkiem polskości na Kaszubach.
Kolejowy skansen
W Polsce niepodległej była węzłem komunikacyjnym, bo m.in. przez nią poprowadzono magistralę kolejową Śląsk-Gdynia. Podczas okupacji Niemcy wysiedlili z miasta i jego okolic około 13 tys. Kaszubów, z których około 1,5 tys., głównie inteligencji zamordowali. Był to także ośrodek konspiracji antyhitlerowskiej. Działała tu Polska Armia Powstańcza i Tajna Organizacja Wojskowa „Gryf Pomorski”. Po wojnie zbudowano zakłady przemysłowe, dzięki czemu liczba ludności wzrosła niemal trzykrotnie.
Tutejszą atrakcją turystyczną jest skansen kolejowy. Mieści się on częściowo w parowozowni przelotowej zbudowanej w 1929 roku. Jego chlubą jest wagonik kolejki na Gubałówkę w Zakopanem z 1936 roku oraz kilka historycznych parowozów. W sezonie letnim kursuje do Gdyni i z powrotem zabytkowy pociąg „Costerina”.
Dodaj komentarz