Świnoujście
Port miedzy Zalewem i Bałtykiem
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W latach 1874-1880 wybudowano Kanał Królewski (dziś Piastowski) który znacznie skrócił drogę łącząc środkowy bieg Świny bezpośrednio z Zalewem Szczecińskim. Zbudowano go przekopując część wyspy Uznam, dzięki czemu powstała wyspa Karsibór. Pogłębiono tor wodny co spowodowało że Port Świnoujście stracił na znaczeniu. Duże statki płynęły ze Szczecina i do Bałtyku przez Świnoujście.
Baza wojskowa
Świnoujście z portu handlowego przekształcono na bazę wojskową. Od roku 1856 stacjonował tu garnizon a od roku 1863 istniała pruska komendantura z dwoma okrętami: Nimfą i Arkoną. W tym samym roku ukończono budowę fortyfikacji rozpoczętą w roku 1848. Rząd pruski ogłosił Świnoujście twierdzą III klasy.
W roku 1931 komendantem garnizonu został Wilhelm Canaris, późniejszy szef hitlerowskiej Abwehry. Na wyspie Karsibór powstała baza okrętów podwodnych a w okolicy magazyny, składy amunicji, bunkry itd. W latach 1939-45 miasto miało około 40 tys. mieszkańców, z czego połowę stanowiło wojsko. 12 marca 1945 r. w czasie nalotu dywanowego alianci zniszczyli 55 proc. zabudowań, kilkadziesiąt statków i zginęło około 23 tysiące ludzi. Rosjanie zdobyli Świnoujście 5 maja w roku 1945. Ochronę portu i miasta po wojnie prowadziła Milicja Morska utworzona w Świnoujściu 1 stycznia 1946 roku. W roku 1948 rozpoczęto odbudowę i przebudowę portu Świnoujście z wojennego na handlowo-rybacki. Zbudowano kombinat rybny z basenem i budynkami przemysłowymi a 3 lata później Bazę Rybacką.
Nowe inwestycje
W roku 2006 na wyspie Wolin zbudowano portowy terminal LNG – jest to gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia. A w latach 2007- 08 zbudowano Bazę Zwalczania Zanieczyszczeń. Zbudowano ją na zakończeniu mola przy wejściu do Basenu Północnego i spełnia trzy funkcje:
* bazy specjalistycznych statków do zwalczania zanieczyszczeń (Baza Zwalczania Rozlewów) i statków ratowniczych, punkt kontroli granicznej uruchamiany w trakcie przyjęcia rozbitków,
* miejsca lokalizacji Pomocniczego Centrum Koordynacyjnego,
*centrum szkoleniowo- treningowego ratownictwa morskiego (Baza Ratownictwa Morskiego).
W porcie Świnoujście są jeszcze Terminal Promowy i Morska Stocznia Remontowa, urząd celny, sanepid oraz Graniczny Inspektorat Weterynarii.
Jak przebiega ruch w porcie
Z portu w Świnoujściu mogą korzystać statki o maksymalnej długości 270 m, szerokości 50 m a maksymalne zanurzenie statku ogranicza głębokość kanału wejściowego do portu, która sięga ok. 14 m. Zawija tu rocznie ok. 5 tys. statków, łącznie z małymi statkami wycieczkowymi żeglugi przybrzeżnej lub śródlądowej.
Aby umożliwić docieranie dużych statków morskich do portu w Szczecinie, pod koniec XIX wieku zbudowano tor wodny Świnoujście-Szczecin pogłębiając znacznie koryto wodne. Ten tor to ma długość około 67,5 km i prowadzi od Zatoki Pomorskiej do portu w Szczecinie. Jego głębokość wynosi od 10,5 do 14,3 m. Szerokość toru sięga od 90 do 160 metrów. Tor jako część handlowej drogi morskiej wymaga częstej konserwacji polegającej na pogłębianiu lub udziału lodołamaczy w celu skruszenia lodu.
Autor trochę zapomniał o jednym ważnym fakcie – do końca lat 50. ub. w. w Świnoujściu rządzili wyłącznie Sowieci. Potem się trochę posunęli, ale pozostali tu do końca. Moim zdaniem to ważny epizod w dziejach portu :)
To prawda że Sowieci mieli garnizon w Świnoujściu .
Do roku 1958 był on umieszczony na prawym brzegu Świny , koło Latarni Morskiej
a potem przenieśli się na lewy brzeg i terror Sowietów wobec cywili w mieście złagodniał .
Wojska Sowieckie opuściły całkowicie Polskę w roku 1992 ale oprócz stosunków wojska
i ludności cywilnej nic w mediach nie znalazłem .
Nigdzie nie pisze się o wpływie sowietów na rozwój miasta Świnoujścia czy portu .
Na ulicy Wybrzeże Władysława IV , niedaleko Kapitanatu Portu , jest Pamiątkowa Tablica
na której jest napisane :
XXV lat PRL
23.06.1969
OTWARCIE PÓŁNOCNEGO
TORU WODNEGO DO
ŚWINOUJŚCIA
DLA STATKÓW
O ZANURZENIU
36 STÓP ( około 11 metrów )
Nie wyrażam swojej opinii czy dobrze jest czy źle , przekazuję tylko informację na temat Świnoujścia .
A ja przejrzałem moje fotki z dawnej wizyty (dekadę temu) w Świnoujściu. I znalazłem taką – chyba przemalowali te dźwigi?