Wenecja
Gondole i gondolierzy
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Gondola wykonana jest z 8 różnych gatunków drewna. Wykorzystuje się do tego dąb, jodłę, wiśnię, modrzew, lipę, wiązu, orzech, buk, a to ze względu na ich różne właściwości. Łódź wytwarzana jest ręcznie przez sześć miesięcy.
Cena nowej gondoli wynosi ok. 44 tys. euro. Gondola może być maksymalnie obciążona do 1,2 t. Może przyjąć na pokład 6 osób. Płynie z prędkością 3 węzłów (5,6 km/h).
Gondolier to nie byle kto
Gondolier w Wenecji to prestiżowy zawód zarezerwowany dla mieszkańców miasta. Gondolier musi znać trzy języki obce, odbyć staże, zdać egzaminy z historii, sztuki i żeglarstwa. Od rozpoczęcia szkolenia mija zwykle ok. 2 lata. Szkolenia i egzaminy organizowane są nieregularnie i bardzo rzadko. W ciągu roku wydawane są tylko 3-4 nowe licencje. W Wenecji wielu gondolierów pływa bez licencji. Podpisują oni umowę z innymi gondolierami, których zastępują przez jeden lub kilka dni.
Gondolierzy ubrani są w tradycyjne czarne spodnie, koszulę w paski i słomkowy kapelusz. W Wenecji jest ponad 430 gondolierów (w tym jedna kobieta) i 160 zastępców. Posiadają ponad 300 gondoli. Gondolier może zarobić do 100 tys. euro rocznie. Może pracować do 70 roku życia.
Polski akcent
Wśród weneckich gondolierów można spotkać Polaka Jakuba Rekwirowicza. Jest to jedyny obcokrajowiec wśród gondolierów. Kuba Rekwirowicz ma swoją bazę w dzielnicy Cannaregio, przy Placu Nowego Getta (Campo de’ Gheto Novo) lub koło mostu w jego starej części – Ponte del Ghetto Vecchio. Mieszka we Włoszech od szóstego roku życia. Ponad 20 lat pracuje jako gondolier. Aby być gondolierem musiał zdobyć uprawnienia i licencję na samodzielne wykonywanie zawodu. W czasie szkolenia uczył się jak poruszać się po kanałach Wenecji, poznał historię miasta, sztuki i marynarki. Przez pierwszy rok pracował jako zastępca gondoliera. Pan Jakub pracuje od ośmiu do kilkunastu godzin i swoją pracę kończy o godzinie 19.
Rejs jest ciekawy
Gondolierzy mają liczne przystanie i przypisane im trasy rejsów. Z przystani przy Canale Grande popłyniecie tym kanałem i zobaczycie Most Rialto. Z przystanków umieszczonych pomiędzy budynkami popłyniecie na rejs uroczymi zakątkami miasta.
30 minut rejsu gondolą kosztuje 80 euro w dzień i 100 euro w godzinach od 19 do 8 (w roku 2020). Nieważne ile popłynie nią osób, a maksymalnie może 6. Cenę ustaliły odgórnie władze miasta ale podobno nie są one sztywne. Trzeba negocjować. Za dodatkowe usługi, takie jak dłuższy rejs, śpiew gondoliera czy lampka wina, trzeba zapłacić dodatkowo. Za przedłużenie rejsu też.
Rejs jest interesujący. Podziwiają Cię przechodnie z mostów, możesz z bliska zobaczyć stan murów zagrzybionych u fundamentów lub przyczepione do nich muszle. Odpadnięte tynki. Tu wyłania się drugie oblicze Wenecji. Ale nic przy upalnym dniu, a była to niedziela, nie śmierdziało jak niektórzy twierdzą.
Na każdym rejsie łodzią czy statkiem zobaczysz dużo więcej niż na lądzie, bo obserwujesz dwa brzegi naraz. Widać wiele pałaców przy Canale Grande, niektóre z nich są luksusowymi hotelami. Do najwspanialszych należą Ca´Pesaro, Ca Rezzonico, Palazzo Vendramin-Calergi czy Palazzo Loredan. Wenecja ma piękne kościoły takie jak San Marco, San Giovanni e Paolo, Santa Maria dei Frari, Santa Maria della Salute i wiele innych.
Warto wiedzieć
Barkarola (z wł. barca – łódź) to jest gatunek muzyczny pochodzący od lirycznych pieśni gondolierów weneckich. Tempo jest umiarkowane i płynna kołysząca melodia. Nazwa barkarola używana była często do nadawania tytułów utworom instrumentalnym, w których płynny, jednostajny akompaniament podkreślał kołyszący i spokojny charakter melodii. Znani twórcy barkaroli to Fryderyk Chopin czy Piotr Czajkowski.
Polski gondolier: Kuba Rekwirowicz –mail: kubakuba@libero.it, tel.: +39 333-422-06-31
Czy Wenecja jest na liście UNESCO ?
Valdi – Wenecja jest na liście UNESCO i o tym pisze też redakcja
w zakładce zainteresowania .