Mattertal
Koleją żelazną z Visp do Zermatt
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Wzloty i upadki
Liczba pasażerów szybko przekroczyła prognozy. Kolejnych turystów dostarczyło otwarcie w 1898 widokowej linii Gornergrat (piszę o niej osobno), a potem połączenie Visp z Genewą przez tunel Simplon w 1906 roku i w 1913 roku przez tunel Lötschberg z Bernem. Rozwój ten zatrzymała I wojna światowa: turystów nie było, ceny węgla wzrosły. Do tego jeszcze powodzie i lawiny nadszarpnęły infrastrukturę. Kolej Visp-Zermatt stanęła na krawędzi bankructwa. Z pomocą przyszły zmiany własnościowe i wspólna akcja promocyjna hotelarzy z Zermatt w całym świecie. W 1927 roku wyrównano poziom przewozów z przed wojny, a dwa lata później padł rekord: ponad ćwierć miliona pasażerów. W tym czasie linię zelektryfikowano, a od 1933 roku pociągi do Zermatt zaczęły kursować także zimą. Wcześniej nieco, bo 25 czerwca roku 1930 roku z Zermatt wyruszył pierwszy kurs do Sankt Moritz, obsługiwany wtedy wspólnie przez trzy linie kolejowe: Visp-Zermatt-Bahn, Furka-Oberalp-Bahn i Rhaetische Bahn. Teraz to jedna z najsłynniejszych tras kolejowych na świecie – Glacier Express. O wrażeniach z tej podróży napiszę osobno.
Monopol na dojazdy
II wojna światowa nie miała tak drastycznego wpływu na ruch turystyczny, a to ze względu na ożywienie turystyki wśród samych Szwajcarów. W 1961 roku liczba pasażerów przekroczyła milion. Dziesięć lat później doprowadzono do Zermatt drogę jezdną, ale… nadal jest ona zamknięta dla turystów. Muszą zostawić auto na gigantycznym parkingu w Täsch (pomieści pod dachem 1700 pojazdów) i przesiąść się do kursującego wahadłowo pociągu, albo zamówić… elektryczną taksówkę. Ruch duży, pociąg pełny. By w kursowym składzie znaleźć miejsce przy oknie, trzeba zająć wcześniej miejscówkę…
Warto wiedzieć
* Obecnie linię kolejową Visp-Zermatt obsługuje Matterhorn-Gotthard-Bahn, powstała z połączenia w 2003 BVZ Zermatt-Bahn z Furka-Oberalp-Bahn.
* Linią Visp-Zermatt przejeżdża rocznie 2,5 mln pasażerów, z czego 250 tys. przypada na pasażerów Glacier Express.
* Największa katastrofa w historii kolei Visp-Zermatt zdarzyła się się w jubileuszowym roku 1991 – w stulecie otwarcia trasy. 18 kwietnia o godz. 6:45 od Wartfluh, grzbietu położonego na północny zachód od stacji Randa, oderwało się około 15 milionów metrów sześciennych skał i runęło do doliny. Na szczęście obyło się bez ofiar, ale ruch na trasie został na pewien czas sparaliżowany. Kolejne osuwiska miały miejsce 9 maja i 18 czerwca tego samego roku. Szybko wytyczono nowy przebieg kolei na odcinku bez mała 3 km., ale już w tydzień po otwarciu odcinek ten zniszczyła powódź…
Poczytaj więcej o okolicy:
Zajrzyj na te strony:
- Matterhorn-Gotthard-Bahn
- Glacier Express
- o dworcu w Zermatt w naszym portalu
- o kolei Gornergrat w naszym portalu



















Dodaj komentarz