Mattertal
Koleją żelazną z Visp do Zermatt

Tunele, galerie, wiadukty… szkoda, że nie ma jak fotografować. W szybach tańczą świetlne refleksy, okien otworzyć się nie da. Klimatyzacja. Wreszcie zbliżamy się do Zermatt. W panoramicznym oknie, gdzieś wysoko rysuje się charakterystyczny kształt...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot:
Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
Linią Visp-Zermatt przejeżdża rocznie 2,5 mln. pasażerów, z czego 250 tys. przypada na pasażerów Glacier Express.
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
  • Mattertal. Koleją żelazną z Visp do Zermatt
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Wzloty i upadki

Liczba pasażerów szybko przekroczyła prognozy. Kolejnych turystów dostarczyło otwarcie w 1898 widokowej linii Gornergrat (piszę o niej osobno),  a potem połączenie Visp z Genewą przez tunel Simplon w 1906 roku i w 1913 roku przez tunel  Lötschberg z Bernem. Rozwój ten zatrzymała I wojna światowa: turystów nie było, ceny węgla wzrosły. Do tego jeszcze powodzie i lawiny nadszarpnęły infrastrukturę. Kolej Visp-Zermatt stanęła na krawędzi bankructwa. Z pomocą przyszły zmiany własnościowe i wspólna akcja promocyjna hotelarzy z Zermatt w całym świecie. W 1927 roku wyrównano poziom przewozów z przed wojny, a dwa lata później padł rekord: ponad ćwierć miliona pasażerów. W tym czasie linię zelektryfikowano, a od 1933 roku pociągi do Zermatt zaczęły kursować także zimą. Wcześniej nieco, bo 25 czerwca roku 1930 roku z Zermatt wyruszył pierwszy kurs do Sankt Moritz, obsługiwany wtedy wspólnie przez trzy linie kolejowe: Visp-Zermatt-Bahn, Furka-Oberalp-Bahn i Rhaetische Bahn. Teraz to jedna z najsłynniejszych tras kolejowych na świecie ? Glacier Express. O wrażeniach z tej podróży napisze osobno.

Monopol na dojazdy

II wojna światowa nie miała tak drastycznego wpływu na ruch turystyczny, a to ze względu na ożywienie turystyki wśród samych Szwajcarów. W 1961 roku liczba pasażerów przekroczyła milion. Dziesięć lat później doprowadzono do Zermatt drogę jezdną, ale? nadal jest ona zamknięta dla turystów. Muszą zostawić auto na gigantycznym parkingu w Täsch (pomieści pod dachem 1700 pojazdów) i przesiąść się do kursującego wahadłowo pociągu, albo zamówić? elektryczną taksówkę. Ruch duży, pociąg pełny. By w kursowym składzie znaleźć miejsce przy oknie, trzeba zająć wcześniej miejscówkę?

Warto wiedzieć

* Obecnie linię kolejową Visp-Zermatt obsługuje Matterhorn-Gotthard-Bahn, powstała z połączenia w 2003 BVZ Zermatt-Bahn z  Furka-Oberalp-Bahn.
* Linią Visp-Zermatt przejeżdża rocznie 2,5 mln. pasażerów, z czego 250 tys. przypada na pasażerów Glacier Express.
* Największa katastrofa w historii kolei Visp-Zermatt zdarzyła się się w jubileuszowym roku 1991 ? w stulecie otwarcia trasy. 18 kwietnia o godz. 6:45 od Wartfluh, grzbietu położonego na północny zachód od stacji Randa, oderwało się około 15 milionów metrów sześciennych skał i  runęło do doliny. Na szczęście obyło się bez ofiar, ale ruch na trasie został  na pewien czas sparaliżowany. Kolejne osuwiska miały miejsce 9 maja i 18 czerwca tego samego roku. Szybko wytyczono nowy przebieg kolei na odcinku bez mała 3 km., ale już w tydzień po otwarciu odcinek ten zniszczyła powódź?

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij