Alpy Retyckie
Przełęcz Albula Koleją Retycką

Kolej Albula należy do najpiękniejszych linii kolejowych na świecie, najpiękniejszych pod względem konstrukcyjnym. Jej budowa była ogromnym wyzwaniem dla budowniczych: wymagała pokonania ogromnej różnicy poziomów, przekroczenia rzek i wąwozów, przebicia się przez skały.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Alpy Retyckie. Przełęcz Albula Koleją Retycką
Na linii o długości 61,67km wybudowano 55 mostów i 39 tuneli. Pokonano różnicę poziomów 1077 metrów pomiędzy stacją Thusis, leżącą na wysokości 697 m n.p.m. a St.Moritz położoną na wysokości 1774 m n.p.m.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

A więc ruszamy w trasę z Thusis do St.Moritz szlakiem Albuli.  Po kamienno-stalowym moście o długości 228 m przekraczamy Ren Tylny (Hinterhein), a po dwóch kilometrach Sils im Domleschg, położone pomiędzy rzekami Renem Tylnym i Albulą. Tutaj zaczyna się trzykilometrowy ciąg tuneli aż do Solis, do którego wjeżdża się  986-metrowym tunelem, a wyjeżdża ? po wiadukcie Solis. Jest bardzo interesujący konstrukcyjnie: wiadukt o długości 164  m  rozciąga się na łuku o prześwicie 42 m, oflankowanym z obu stron 10. łukami 8-10.metrowymi.  Rozpięty jest ponad skalną przepaścią, w której płynie rzeka Albula. Ma wysokość 89 metrów i jest najwyższym wiaduktem Kolei Retyckiej. Pomiędzy Filisur a Bergün / Bravuogn (dwujęzyczna nazwa obowiązuje od 1943 r.) pociąg wije się malowniczą doliną, pokonując różnicę poziomów 300 metrów w tunelach zwrotnych, wciąż do góry. Przepiękna jest dolina Bergün/Bravuogn, starego miasteczka uznanego za dobro dziedzictwa kultury Szwajcarii. Tutaj ma swoje źródło rzeka Albula. Tylko pięć kilometrów w linii prostej i aż 400 m różnicy poziomów dzieli Bergün od Predy. Ten odcinek pociąg pokonuje  się 12-kilometrową linią, po kilku wiaduktach i w tunelach, w tym spiralnym tunelem Rugnux  o długości  662 m. Po minięciu tunelu Albula ? bagatela w ciągu  6 minut ? pociąg ze Spinas dociera po 20. minutach do St.Moritz przez Samedan i Celerinę. Podróż z Thusis do St. Moritz trwa 90 minut.

Warto wiedzieć

Niezwykłe konstrukcje szlaku Albuli można obejrzeć z parkingów ? punktów widokowych urządzonych na trasie pociągu.
Tunel zwrotny to taki, w którym pociąg zatacza pełny lub prawie pełny krąg (360 stopni) jednocześnie wspinając się lub zjeżdżając i wyjeżdża w kierunku przeciwnym. W niektórych tunelach pociąg wspinając się zatacza dwa koła.
Warto przyjrzeć się budynkom stacji na szlaku. Niektóre z nich pochodzą z początku XX w.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij