Niederfinow
W starej podnośni statków

Ta olbrzymia stalowa konstrukcja stała się współistniejącym elementem otaczającego ją krajobrazu. Ażurowa, zdumiewa urokiem i lekkością, co w zestawieniu z danymi technicznymi konstrukcji wydaje się niewyobrażalne.
fot: Halina Puławska
Niederfinow. W starej podnośni statków
biletem wstępu można wejść na górny, najwyższy poziom podnośni. Można też dać się unieść w wannie jako pasażer stateczków pasażerskich.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Już w 1746 r. barka z ładunkiem 100 ton soli zainaugurowała szlak – żeglugę z Haweli na Odrę. W przeciwnym kierunku popłynęła barka załadowana owsem. Nowy kanał Finow miał długość 43 km, a różnica poziomów wynosiła około 38 m. Różnicę poziomów niwelowało 17 śluz. Podaje się, że w połowie XIX w. rocznie przepływało kanałem 13 tysięcy barek. Nośność statków wynosiła max 170 ton. Wraz ze wzrostem ilości transportu czas oczekiwania na przepływ przez śluzę wynosił nawet 2 tygodnie. Na początku XX w. przepustowość kanału Finow osiągnęła granicę możliwości: w 1906 r. przetransportowano w obu kierunkach 2 720 767 ton ładunków. Kanał Finow przestał spełniać wymagania związane z rozwojem transportu drogą wodną.

Nowa droga

Cesarz Wilhelm II ustawą z 1905 r. nakazał budowę nowej, nowoczesnej drogi wodnej łączącej Berlin ze Szczecinem. Miała to być droga dla statków o dużej nośności, wynoszącej do 600 ton. Kanał budowany od 1906 roku, oddany został do użytku w 1914 r. Wyposażony został w 5 śluz: jedna pod Lehnitz i 4 śluzy schodkowe pod Niederfinow, w miejscu mającego 36 m uskoku. Ten newralgiczny fragment szlaku wymagał szczególnego rozwiązania. Zastosowano śluzy schodkowe, rozwiązanie szeroko stosowane, chociaż myśl inżynieryjna kierowała się ku budowie windy, podnośni, ułatwiającej przeniesienie statku z poziomu na poziom i skracającej czas tej operacji.

Jeszcze wówczas nie budowano na świecie podnośni o dużych wymiarach. Dopiero w 1924 r. opracowany został projekt odpowiedniej podnośni zakładającej m.in. pionowe podnoszenie statków z transportem wody, suchą komorę pod wanną na dolnym poziomie, napęd wanny 4. kołami zębatymi… Wszystko to można zobaczyć. Oddana do użytku 21 marca 1934 r. podnośnia statków Niederfinow była w tym czasie największym hydrotechnicznym obiektem w Niemczech.

Warto wiedzieć

* Obecnie podnośnia statków Niederfinow z 1934 r. przestaje spełniać wymogi i wzrost transportu wodnego oraz wielkość statków. W 2009 r. wmurowano kamień węgielny pod budowę nowej podnośni statków, również pionowej. Budowana jest równolegle, tuż przy starej podnośni. Oto niektóre jej parametry:wysokość nad terenem 54,5 m (stara podnośnia – 52 m), długość użytkowa wanny 115 m, szerokość – 12,5 m oraz 4 m zanurzenia w wodzie (w porównaniu w starej podnośni tylko 2,5 m). Napełniona wodą wanna waży ponad 9,8 tys. ton (4,290 ton w starej podnośni). Nowa podnośnia będzie przyjmować turystów, dla których przewidziane są windy. Niebawem nowa podnośnia Niederfinow, na której budowę przewidziano 245 mln euro przyjmie pierwszy transport i turystów.
* Zdjęcie ostatnie w galerii pochodzi z folderu poświęconego starej podnośni Niederfinow. Na zdjęciu nie ma jeszcze budowy nowej podnośni.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 

Komentarze: 2

    Halina, 18 marca 2024 @ 17:53

    4 października 2022 r. nowa podnośnia statków w Niederfinow została oficjalnie oddana do użytku. Jej budowa trwała od 2008 r. Stara podnośnia z 1934 r. jeszcze będzie pracować. Nazywana katedrą sztuki budowlanej wzbudza niekłamany zachwyt, nawet dla osób, którym obca jest przemysłowa architektura. Warto pojechać do Niederfinow.

    Magda, 9 czerwca 2024 @ 13:09

    podnosnie mozna zwiedzac z przewodnikiem w jezyku polskim

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij